SFP Tech mulakan dagangan di Bursa Malaysia pagi ini | DagangNews Skip to main content

SFP Tech mulakan dagangan di Bursa Malaysia pagi ini

Keoh Beng Huat (kanan) ketika majlis penyenaraian Bursa Malaysia pagi tadi.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 20 Jun - SFP Tech Holdings Berhad (SFP Tech) telah disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (Bursa Malaysia) dan secara rasmi memulakan dagangan di bawah nama pendek saham SFPTECH dan kod saham 0251 pada pembukaan dagangan pukul 9 pagi tadi.

 

Bercakap selepas majlis penyenaraian, Pengarah Urusan SFP Tech, Keoh Beng Huat berkata, seperti yang ditunjukkan daripada bahagian saham awam yang terlebih langgan sebanyak 41.61 kali, ia adalah bukti kukuh daripada orang ramai atas kebolehan dan potensi.

 

"Kami amat berterima kasih dan akan terus berusaha untuk mencapai pencapaian yang lebih baik dan nilai pemegang saham yang lebih tinggi pada tahun-tahun akan datang," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Terdahulu, setakat 10.26 pagi, SFP Tech diniagakan pada 63.5 sen.

 

Public Investment Bank Berhad ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin Tunggal dan Ejen Penempatan Tunggal untuk pelaksanaan IPO SFP Tech.

 

Keoh berkata, penyenaraian SFP Tech hari ini menandakan permulaan lembaran baharu apabila mereka membawa SFP Tech ke tahap yang lebih tinggi. 

 

"Kami telah membangunkan pelan hala tuju yang jelas dan berharap untuk berkembang kepada kekuatan dan mencipta nilai untuk semua pemegang saham kerana kami kini memulakan trajektori pertumbuhan yang lebih mencabar bertujuan untuk pulangan lebih baik dan tinggi kepada semua pemegang saham kami," katanya.

 

Pelaksanaan IPO itu melibatkan terbitan awam sebanyak 207.44 juta saham biasa baharu pada harga terbitan 0.30 sen sesaham. Berdasarkan harga terbitan dan modal saham terbitan yang diperbesarkan sebanyak 800 juta, SFP Tech mempunyai permodalan pasaran sebanyak RM240 juta.

 

 

sfp

 

 

Perolehan IPO kira-kira RM62.23 juta akan digunakan terutamanya untuk perbelanjaan modalnya yang merangkumi pembinaan Loji Pembuatan 3 di Taman Sains Pulau Pinang dan pembelian mesin. 

 

Ia juga akan digunakan untuk persediaan pusat reka bentuk dan pembangunan (D&D).

 

Melangkah ke hadapan, SFP Tech merancang untuk mengembangkan lagi kedua-dua perkhidmatan sokongan kejuruteraan dan penyelesaian peralatan automatik mereka ke dalam industri lain seperti industri automotif dan penjagaan kesihatan. 

 

Kumpulan juga berhasrat untuk beralih ke industri pemeriksaan bahagian belakang semikonduktor melalui pembuatan platform peralatan pemeriksaan penglihatan yang dibenamkan dengan pengimejan kamera dan sistem elektronik. - DagangNews.com