Shin Yang ambil alih perniagaan pengedaran Toyota, Lexus di Malaysia Timur pada harga RM144.5 juta | DagangNews Skip to main content

Shin Yang ambil alih perniagaan pengedaran Toyota, Lexus di Malaysia Timur pada harga RM144.5 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 12 Julai - Syarikat perkapalan Shin Yang Group Bhd memeterai dua perjanjian penjualan saham bersyarat bagi pengambilalihan empat syarikat pada harga RM144.5 juta, menandakan penyertaan mereka dalam perniagaan pengedaran kereta Toyota dan Lexus di Malaysia Timur.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Shin Yang berkata ia telah menandatangani dua perjanjian jualan saham bersyarat berasingan untuk membeli Boulevard Jaya Sdn Bhd — pengedar sah kenderaan Toyota di Sarawak dan ejen sah kenderaan Lexus di negeri itu.

 

Selain itu, ia juga mengambil 60% masing-masing mempunyai kepentingan dalam tiga syarikat lain yang terlibat dalam perniagaan automotif berkaitan, termasuk penjualan alat ganti, perkhidmatan selepas jualan, dan servis dan pembaikan kenderaan Toyota dan Lexus di Malaysia Timur.

 

"Pengambilalihan itu adalah untuk mempelbagaikan aliran pendapatan," kata Shin Yang.

 

Ia membeli Boulevard Jaya dengan wang tunai RM27.5 juta daripada Shin Yang Holding Sdn Bhd, KTE Motors Sdn Bhd dan Ling Chiong Sing, pengarah urusan kumpulan Shin Yang dan abang kepada pengerusi eksekutif kumpulan Shin Yang Tan Sri Ling Chiong Ho.

 

Shin Yang Holding merupakan pemegang saham utama Shin Yang dan kenderaan persendirian keluarga Ling, yang mengawal lebih 60% daripada Shin Yang. Pegangan saham Shin Yang Holding dibahagikan sama rata antara adik-beradik Chiong Ho, Chiong Sing, Chiong Sieng dan Chiong Pin pada 25% setiap satu.

 

Bagi tiga syarikat sasaran lain, Shin Yang membelanjakan wang tunai RM70.17 juta dan 55 juta saham perbendaharaan Shin Yang bernilai RM46.83 juta untuk membeli 60% kepentingan setiap satu dalam Boulevard Motor Sdn Bhd, Boulevard Motor (Sabah) Sdn Bhd , dan Boulevard Motor (Labuan) Sdn Bhd (secara kolektif Boulevard Motor Group).

 

Ia membeli pegangan daripada Dwi Bumijaya Sdn Bhd, di mana empat beradik Ling, bersama kakak mereka Ling Siu Chuo, adalah pengarah. Dwi Bumijaya adalah syarikat yang dikuasai oleh anak-anak adik-beradik Ling.

 

 

shin yang

 

 

Menurut Shin Yang, Boulevard Jaya memperoleh keuntungan bersih sebanyak RM4.67 juta untuk tahun kewangannya yang berakhir pada 30 Jun 2023, manakala PAT untuk kumpulan Boulevard Motor (berkadaran dengan 60% kepentingan yang ingin diperolehnya) berjumlah RM20 .11 juta untuk tahun kewangan mereka berakhir 31 Dis 2022.

 

Shin Yang merancang untuk membiayai pengambilalihan menggunakan dana dalaman. Bagi saham perbendaharaan yang akan dipindahkan, ia mewakili kira-kira 4.64% daripada modal saham terbitannya selepas pemerolehan (tidak termasuk saham perbendaharaan, yang akan dikurangkan daripada 70.34 juta kepada 15.35 juta).

 

Shin Yang menjangkakan pemerolehan itu, yang dijangka siap menjelang suku ketiga tahun ini, untuk mengurangkan pergantungan kumpulan itu pada perniagaan perkapalan dan pembinaan kapal semasanya, dan menyumbang secara positif kepada pendapatan masa depannya.

 

"[Shin Yang akan] memanfaatkan rangkaian syarikat yang diambil alih dan pangkalan pelanggan untuk menjual silang perkhidmatan perkapalan kumpulan seperti pengangkutan barang kontena dari Semenanjung ke Malaysia Timur, perkhidmatan pengangkutan pelabuhan ke pelabuhan, perkhidmatan pengangkutan dari pelabuhan ke pintu, pembersihan kastam, dokumentasi import dan eksport serta perkhidmatan berkaitan pelabuhan," katanya.

 

Kumpulan itu memperoleh keuntungan bersih RM80.23 juta untuk sembilan bulan berakhir 31 Mac 2024 (9MFY2024), turun kira-kira 40% daripada RM133 juta yang diperolehnya pada 9MFY2023, apabila hasil turun kepada RM709.87 juta daripada RM716.52 juta.

 

Manakala kos jualan meningkat 10% kepada RM610.86 juta dan perbelanjaan cukai meningkat lebih daripada dua kali ganda. Pada akhir Mac, Shin Yang mempunyai wang tunai dan baki bank sebanyak RM392.32 juta, dan jumlah pinjaman sebanyak RM75.99 juta. - DagangNews.com