Siasatan forensik ke atas Caely-M mendapati wujud `urus niaga dipersoalkan', dedah Classita kepada Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Siasatan forensik ke atas Caely-M mendapati wujud `urus niaga dipersoalkan', dedah Classita kepada Bursa Malaysia

KUALA LUMPUR 25 Okt - Classita Holdings Bhd hari ini mengumumkan laporan siasatan forensik yang baru diterbitkan ke atas anak syarikat Caely (M) Sdn Bhd (Caely-M) telah menemukan `urus niaga yang boleh dipersoalkan', `potensi penyembunyian kepentingan kewangan dan perhubungan yang bercanggah', yang menjejaskan kredibiliti pendedahan kewangan Classita.

 

Classita ialah pembuat dan pengeksport pakaian dalam, yang dulunya dikenali sebagai Caely Holdings Berhad.

 

"Memandangkan perkara itu sedang menunggu litigasi di Mahkamah, syarikat itu tidak dapat mendedahkan penemuan secara terperinci," kata Classita dalam makluman kepada Bursa Malaysia Securities Bhd sebagai menjawab pertanyaannya.

 

Pertanyaan daripada Bursa Malaysia Securities dibuat selepas syarikat itu tidak mendedahkan sebarang butiran laporan forensik yang dikeluarkan oleh Virdos Lima Consultancy (M) Sdn pada Isnin (23 Oktober 2023), selepas siasatan selama 18 bulan.

 

Virdos Lima telah dilantik untuk mengendalikan audit forensik berhubung dakwaan transaksi yang mencurigakan dan tidak teratur di Caely-M pada April 2022.

 

Pada Oktober 2022, Virdos Lima membentangkan kemas kini penemuan awal mereka kepada Classita, yang kemudiannya dikenali sebagai Caely Holdings Bhd, yang telah dibentangkan kepada bekas pengarah syarikat itu pada tiga kali berasingan.

 

Virdos Lima juga memaklumkan bahawa siasatan mereka akan dapat diteruskan dengan sokongan daripada lembaga baharu, termasuk menyediakan dokumentasi yang diperlukan yang relevan untuk siasatan mereka setakat yang mungkin.


Pada 19 Oktober 2022, lembaga pengarah baharu Classita dan Caely-M telah memulakan tindakan undang-undang terhadap 12 individu, termasuk bekas pengarah, ketua pegawai eksekutif dan/atau ketua pegawai kewangan Classita dan Caely-M.

 

Saman itu berdasarkan penemuan awal siasatan forensik Virdos Lima, dan saman pemula di Mahkamah Tinggi Ipoh, yang telah ditarik balik, oleh bekas lembaga pengarah Classsita untuk mendapatkan semula sejumlah RM30.6 juta.

 

Saman itu ditetapkan untuk pengurusan kes dan pendengaran permohonan interlokutori pada 8 Disember 2023.

 

Berdasarkan nasihat peguam Classita, laporan siasatan yang dikeluarkan pada 23 Oktober 2023, akan dikemukakan ke Mahkamah Tinggi sebagai bukti untuk memajukan kes Classita dan Caely-M.

 

Menurut pemfailan Classita dengan Bursa Malaysia Securities, jumlah terhutang daripada pihak berkaitan yang diketengahkan dalam laporan penyiasatan telah terjejas sepenuhnya dalam penyata kewangan kumpulan pada tahun kewangan sebelumnya.

 

"Sekiranya terdapat sebarang jumlah yang diperoleh semula, ia akan menjadi pendapatan kepada kumpulan itu," katanya. - DagangNews.com