Singapura peruntuk S$49 juta untuk penyelidikan tenaga rendah karbon | DagangNews Skip to main content

Singapura peruntuk S$49 juta untuk penyelidikan tenaga rendah karbon

Singapura

SINGAPURA 26 Okt. - Kerajaan Singapura memperuntukkan kira-kira S$49 juta untuk membiayai penyelidikan tenaga rendah karbon dan dan usaha menguji penggunaan dan penyimpanan hidrogen dan karbon.

Menteri Perdagangan dan Industri Singapura, Chan Chun Sing berkata, hidrogen memiliki potensi luar biasa sebagai bentuk tenaga lain yang bersih.

"Kami akan melihat bagaimana kita dapat menggabungkan penggunaan hidrogen dengan campuran gas asli cecair (LNG) yang ada untuk memperoleh campuran tenaga yang lebih bersih di Singapura.

"MoU antara Singapura dan Australia hari ini juga bertujuan untuk mendorong penyelesaian kadar pelepasan karbon yang rendah termasuk hidrogen, penyelesaian penggunaan dan penyimpanan karbon dan perdagangan tenaga boleh diperbaharui," jelasnya seperti dilapor CNA.

 

Chan Chun Sing
Chan Chun Sing 

 

Insiatif pembiayaan penyelidikan tenaga karbon rendah turut melibatkan Agensi Sains, Teknologi dan Penyelidikan (A*STAR), Lembaga Pembangunan Ekonomi (EDB), Lembaga Pasaran Tenaga (EMA), Sekretariat Perubahan Iklim Nasional (NCCS) dan Yayasan Penyelidikan Nasional (NRF).

Selaku agensi pelaksana bagi pihak kerajaan Singapura, A*STAR turut mendapat kerjasama daripada EDB dan EMA untuk memastikan projek berkenaan relevan dengan sektor industri dan tenaga.

Baca: Malaysia bakal eksport 100 megawatt elektrik ke Singapura

Projek penyelidikan turut merangkumi teknologi penyimpanan karbon dioksida (CO2) secara efektif daripada sumber pelepasan berkepekatan rendah dalam sektor industri dan tenaga.

Ia juga mampu mengubah CO2 kepada produk berguna seperti bahan binaan, pasir reklamasi dan bahan bakar sintetik.

Penggunaan teknologi baharu itu juga membantu mengurangkan tahap pelepasan karbon daripada penjanaan elektrik.

Dalam pada itu, pengaplikasiannya juga dapat menghasilkan penggunaan teknologi karbon rendah di Singapura dan keseluruhan fasiliti untuk pembangunan masa hadapan. - DagangNews.com