Skandal LCS: membetulkan rasuah atau hanya mengabaikannya? - C4 Center | DagangNews Skip to main content

Skandal LCS: membetulkan rasuah atau hanya mengabaikannya? - C4 Center

Kenyataan media Center to Combat Corruption & Cronyism (C4 Center)

PADA 26 Mei, dilaporkan bahawa Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS), anak syarikat Boustead Holding Berhad (BHB) menandatangani kontrak tambahan keenam untuk perolehan kapal tempur pesisir (LCS), mengurangkan penghantaran daripada enam kapal kepada lima, tetapi meningkatkan kos keseluruhan projek daripada RM9.13 bilion kepada RM 11.2 bilion.

 

Turut diumumkan, Kementerian Kewangan telah menubuhkan sebuah syarikat tujuan khas (SPV) untuk mengambil alih BNS sebagai anak syarikat, pada asasnya memberikan MOF kawalan yang lebih besar ke atas projek itu dan juga menggubal lebih banyak langkah akauntabiliti untuk memastikan projek itu siap.

 

Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4 Center) mengakui bahawa ini adalah satu langkah ke arah yang betul untuk memastikan projek itu tidak menghadapi halangan dan kelewatan selanjutnya.

 

Walau bagaimanapun, C4 Center juga mempersoalkan mengapa mereka yang bertanggungjawab terhadap kegagalan besar projek itu masih belum dipertanggungjawabkan, dan apakah kesinambungan projek itu bermakna untuk usaha pencegahan rasuah pada masa hadapan.

 

Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hasan menyatakan bahawa projek LCS akan dipantau oleh Jawatankuasa Pemantauan Projek (PMC) yang baru dibentuk, dipengerusikan bersama oleh ketua setiausaha Perbendaharaan dan ketua setiausaha Kementerian Pertahanan.

 

 

parafrasa

 

 

Mohamad Hasan juga berkata laporan kemajuan berkala kepada Jemaah Menteri akan disediakan mengikut syarat yang ditetapkan oleh Ketua Audit Negara, dan pelaporan berkala kepada Parlimen melalui Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) akan dibuat sekurang-kurangnya tiga bulan sekali. .

 

Walaupun peningkatan pengawasan terhadap projek LCS adalah perkembangan yang dialu-alukan di atas kertas, pentadbiran pengawasan itu sendiri mesti diamalkan dan dikekalkan sepenuhnya untuk memastikan projek itu sendiri dapat memenuhi kewajipannya, mematuhi garis masa untuk penghantaran yang telah ditetapkan tanpa kegagalan atau kelewatan.

 

Jika laporan tersebut hendak dibuat kepada Kabinet dan PAC, ia juga harus disediakan secara terbuka untuk orang ramai – dengan RM6 bilion yang telah diserap ke dalam projek ini, yang kesemuanya datang daripada orang yang tinggal di Malaysia tetapi tidak ada satu kapal pun yang siap.

 

Kerajaan mempunyai kewajipan untuk menegakkan ketelusan, baik dari segi memenuhi mandat perkhidmatan awam mereka dan juga untuk membina semula kepercayaan terhadap institusi kerajaan di mana ia telah terhakis selepas tidak terkira banyaknya rasuah dan kontroversi salah urus kewangan. Kapasiti tentera laut kita untuk mempertahankan pantai kita, yang mana kapal-kapal ini dibeli pada mulanya, telah sangat terhad oleh kesilapan ini.

 

Banyak persoalan mengenai projek itu masih tidak terjawab, dan maklum balas kerajaan terhadap isu-isu tertunggak itu masih belum didedahkan - mengapa siasatan di sebalik mereka yang bertanggungjawab untuk membuat keputusan yang lemah yang membawa kepada kematian projek ini masih belum didedahkan kepada umum?

 

Pada Mac 2023, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki menyatakan bahawa kenyataan daripada pihak terbabit masih diambil – ini berikutan rentetan kenyataan SPRM sejak Ogos 2022 bahawa siasatan sudah hampir selesai dan akan dikeluarkan kepada umum.

 

 

scorpene

 

 

Audit dalaman BHB mendedahkan ketidakkonsistenan dan tokoh penting yang berkhidmat di Kementerian Pertahanan pada masa itu membuat keputusan yang boleh dipersoalkan; Penyelidikan C4 Center sendiri dari September 2022 menemukan hubungan kukuh antara skandal ini dan kontroversi kapal selam Scorpene, dengan individu yang sama berkemungkinan besar mendalangi kedua-dua projek ini. Mengapa kerajaan lambat bertindak dalam hal ini?

 

Komen Perdana Menteri Anwar Ibrahim bahawa kerajaan "tiada pilihan" untuk meneruskan projek itu membingungkan memandangkan mereka tidak bertindak balas terhadap pelaku skandal ini.

 

Jika projek-projek mega yang menelan belanja pembayar cukai berbilion ringgit dibenarkan diteruskan walaupun terdapat salah urus yang jelas dan kemungkinan besar berlaku rasuah berdasarkan logik 'kos tenggelam', ini menetapkan satu preseden berbahaya di mana salah urus projek diabaikan secara retroaktif demi memastikan penghantaran.

 

Kesahihan projek menjadi sekunder kepada keperluan untuk disiapkan, semuanya sambil menggunakan lebih banyak dana awam. Kos projek LCS telah meningkat kepada RM11 bilion melalui kontrak tambahan – dengan RM6 bilion telah dibelanjakan untuk ini tetapi tiada kapal siap sepenuhnya, logik kos tenggelam memaksa kerajaan membelanjakan RM 5 bilion lagi.

 

Itu tidak bermakna projek itu membazir wang sepenuhnya - perbelanjaan pertahanan tidak dinafikan penting untuk negara. Walau bagaimanapun, analisis kos-faedah dan pulangan pelaburan untuk perolehan awam mesti diutamakan.

 

Perlu disebut bahawa semasa beliau masih menjadi ketua pembangkang pada Ogos 2022, Anwar menyatakan bahawa fasa seterusnya projek itu mesti dihentikan, dengan baki dana bajet disalurkan kepada orang yang memerlukan, terutama veteran. 

 

Sebagai Perdana Menteri, beliau kemudiannya menyatakan pada Mac 2023 bahawa penyiasatan terhadap projek LCS mesti diteruskan dan pendakwaan sebelum ini tidak mencukupi kerana ia tidak melibatkan punca utama di sebalik kegagalan projek itu. Kenyataan semasa Anwar nampaknya bercanggah dengan sentimen yang dipegang sebelum ini.

 

 

parafrasa

 

 

Di sinilah penguatkuasaan kuat undang-undang dan dasar pencegahan rasuah akan memainkan peranan penting. Jika badan penguatkuasa seperti SPRM tidak dapat menjalankan siasatan dan membawa pertuduhan terhadap individu yang bertanggungjawab atas kesalahan berkaitan rasuah tepat pada masanya, Malaysia berisiko kerugian berbilion ringgit lagi kepada projek yang cacat dan ahli politik menyalahgunakan jawatan mereka untuk memperkayakan diri.

 

Tanpa pengawasan dan penguatkuasaan yang sewajarnya, sistem perolehan hanya akan digunakan sebagai mekanisme untuk pengekstrakan dana selanjutnya, dan rasuah yang membawa kepada ia hanya diperlakukan dan diterima sebagai aspek 'kos tenggelam'.

 

Oleh itu, C4 Center sangat menggesa perkara berikut:

  1. laporan pemantauan oleh PMC dan PAC dikeluarkan secara terbuka dan disimpan mengikut tempoh yang ditetapkan seperti yang ditentukan;

  2. hasil siasatan SPRM setakat ini dikeluarkan dengan segera, tersedia dan boleh diakses oleh orang ramai, disertai dengan kemas kini berkala mengenai status siasatan yang sedang dijalankan;

  3. Jabatan Peguam Negara memulakan pendakwaan terhadap individu yang didapati terlibat dalam kesalahan berkaitan rasuah pada peringkat kontrak, dan bagi mereka yang terlibat dalam salah urus kewangan projek itu hendaklah dipertanggungjawabkan secara terbuka;

  4. Parlimen menggubal reformasi institusi yang diperlukan seperti Akta Perolehan yang akan bertindak sebagai langkah pencegahan terhadap pembaziran besar-besaran dan penyampaian infrastruktur yang lemah, dan juga pembaharuan kepada SPRM yang akan memastikan rasuah sektor awam dapat ditangani dengan lebih berkesan.

 

Kenyataan di atas adalah kenyataan media C4 Center dan merupakan pendapat pertubuhan itu. - DagangNews.com