Solarvest siapkan projek solar 382.53 kWp atas bumbung pertama di Brunei | DagangNews Skip to main content

Solarvest siapkan projek solar 382.53 kWp atas bumbung pertama di Brunei

Sekolah Antarabangsa Jerudong kini menjadi tuan rumah sistem PV solar atas bumbung pertama Brunei, berjumlah 382.53 kWp.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 19 Jun – Solarvest Holdings Bhd dan Serikandi Holdings Sdn Bhd berjaya menyiapkan projek solar atas bumbung pertama Brunei di Sekolah Antarabangsa Jerudong, yang berkapasiti puncak 382.53 kilowatt (kWp).

 

Projek tersebut, menandakan satu langkah besar ke hadapan dalam sektor tenaga boleh diperbaharui Brunei dan mewakili satu kejayaan sebagai projek solar atas bumbung pertama yang dilaksanakan di negara ini.

 

Projek itu dianggarkan menghasilkan hampir 600,000 kWj tenaga setiap tahun, dan bertujuan mengurangkan jejak karbon Sekolah Antarabangsa Jerudong sebanyak 3,570 tan.

 

Ia juga berfungsi sebagai platform pendidikan untuk pelajar melibatkan diri dengan teknologi tenaga boleh diperbaharui secara langsung, membolehkan mereka belajar tentang tenaga lestari.

 

 

solarvest

 

solarvest

 

 

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Strategi Solarvest Holdings Berhad, Leon Liew Chee Ing berkata, inisiatif ini adalah bukti kuasa kerjasama dan pemikiran strategik dalam menangani cabaran iklim global.

 

"Dengan memanfaatkan tenaga suria, kami mengurangkan pelepasan karbon dan membuka jalan untuk masa depan yang lebih bersih dan mampan untuk Brunei. Projek ini berfungsi sebagai model untuk diikuti oleh institusi dan komuniti lain.

 

"Pada Mei 2024, kami mengumumkan komitmen kami untuk memajukan penyelesaian tenaga boleh diperbaharui di Brunei melalui usaha sama dengan Serikandi Holdings Sdn Bhd.

 

"Inisiatif ini adalah sebahagian daripada pelan hala tuju lima tahun kami untuk mengukuhkan kehadiran kami di tujuh negara Asia-Pasifik, meletakkan Solarvest sebagai peneraju dalam pasaran tenaga boleh diperbaharui serantau,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Solarvest Holding Berhad, Davis Chong Chun Shiong berkata, projek suria Sekolah Antarabangsa Jerudong yang berjaya menandakan satu peristiwa penting dalam perjalanan Brunei ke arah mencapai sasaran tenaga boleh diperbaharui sebanyak 30% menjelang 2035.

 

Dari segi sejarah, bekalan tenaga utama Brunei telah bergantung kepada bahan api fosil Projek pertama yang berjaya ini menunjukkan daya maju teknikal dan ekonomi tenaga solar dalam konteks Brunei, membuka jalan untuk pembangunan selanjutnya dalam sektor tenaga bersih dan menandakan permulaan yang positif dalam mengurangkan pergantungan kepada bahan api fosil.

 

Proses pelaksanaan telah memberikan pengajaran berharga tentang pembangunan projek, pembinaan, operasi, dan penyelenggaraan, yang boleh digunakan untuk projek masa depan di Brunei, meningkatkan kecekapan dan keberkesanan kos.

 

Chong berkata, projek solar yang boleh dilihat boleh meningkatkan kesedaran orang ramai tentang tenaga boleh diperbaharui dan potensi manfaatnya, menjana sokongan orang ramai untuk pembangunan solar selanjutnya.

 

"Kejayaan projek boleh memaklumkan keputusan dasar untuk sektor tenaga boleh diperbaharui, yang berpotensi membawa kepada penciptaan dasar sokongan dan insentif untuk penggunaan solar yang lebih luas. Kerjasama adalah penting, dan Solarvest sentiasa bersedia untuk bekerjasama untuk hari esok yang mampan," katanya.

 

Semasa taklimat kewangannya baru-baru ini, Solarvest turut menyatakan dedikasinya untuk mengembangkan jejaknya dan memacu inisiatif tenaga mampan di seluruh rantau ini, bertujuan meraih projek terkumpul 200 megawatt (MW) dalam pasaran serantau menjelang FY25. - DagangNews.com