SPCAAM cadang KSM tangguh RUU Kesatuan Sekerja, beri tumpuan pembaharuan landskap buruh di Malaysia | DagangNews Skip to main content

SPCAAM cadang KSM tangguh RUU Kesatuan Sekerja, beri tumpuan pembaharuan landskap buruh di Malaysia

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 2 Jan - Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM) mencadangkan Menteri Sumber Manusia yang baharu, Steven Sim Chee Keong menangguhkan pelaksanaan Rang Undang-Undang Kesatuan Sekerja yang membenarkan kepelbagaian kesatuan sekerja, sebaliknya memberi tumpuan kepada pembaharuan menyeluruh landskap buruh di negara ini.

 

Penasihat Buruh Antarabangsa SPCAAM, Callistus Antony D'Angelus berkata, pelantikan Menteri Sumber Manusia baharu melalui rombakan Kabinet baru-baru ini adalah tepat pada masanya dan diharap menjadi era baharu untuk pekerja negara yang sekian lama ditindas.

 

Beliau berkata, falsafah Kementerian Sumber Manusia (KSM) perlu beralih secara asas yang mana Malaysia memerlukan kementerian yang memberi tumpuan kepada perlindungan sosial untuk kelas pekerja khususnya komuniti B40 dan M40. 

 

"Sudah terlalu lama KSM bekerjasama dengan perniagaan besar dan ahli politik untuk membongkar perlindungan yang diberikan kepada pekerja dan kesatuan sekerja serta menafikan golongan berpendapatan rendah mendapat akses kepada keadilan sosial.

 

"Melalui pelbagai mekanisme, pengaruh kesatuan sekerja di Malaysia telah disekat, baik daripada segi pengaruh politik dan keupayaannya untuk menjaga kepentingan ahli mereka," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Menurut Callistus, paling banyak pindaan baru-baru ini kepada undang-undang kesatuan sekerja yang membenarkan dan menggalakkan kepelbagaian kesatuan sekerja adalah contoh kes. 

 

Katanya, pergerakan kesatuan sekerja yang retak dan lemah hanya akan menyebabkan penyalahgunaan berterusan terhadap pekerja dan hak pekerja.

 

 

stevensim
Steven Sim Chee Keong

 

 

"Banyak yang diharapkan oleh pekerja, sejak Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim memegang jawatan kepimpinan negara. 

 

 

SPCAAM
Callistus Antony D'Angelus

 

 

"Beliau memulakan pembaharuan, walaupun pekerja di negara ini tidak merasakan banyak perubahan lebih baik. Krisis kos sara hidup yang teruk, penyalahgunaan buruh asing dan penyingkiran hak kesatuan sekerja diteruskan," katanya.

 

Katanya, Steven Sim ketika berkhidmat sebagai Timbalan Menteri Kewangan mendedahkan di Parlimen bahawa 35% ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) berusia 54 tahun mempunyai kurang daripada RM10,000 dalam akaun KWSP mereka. 

 

"Ini hanyalah satu titik data dan apabila melihat pada jumlah keseluruhan, sebahagian besar rakyat Malaysia yang bekerja tidak bersedia untuk bersara daripada sudut pandang ekonomi.

 

"Ia disebabkan dasar buruh yang gagal oleh kerajaan di negara ini. Walau apapun perbezaan politik, pekerja di Malaysia perlu diberi tempat yang sewajarnya dalam kontrak sosial negara, yang dinafikan terlalu lama," katanya. - DagangNews.com