Standard Chartered Malaysia kukuhkan lagi keselamatan perbankan dalam talian bagi lindungi pelanggan daripada jenayah siber | DagangNews Skip to main content

Standard Chartered Malaysia kukuhkan lagi keselamatan perbankan dalam talian bagi lindungi pelanggan daripada jenayah siber

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 14 Okt – Standard Chartered mengumumkan sokongan penuhnya kepada langkah baharu Bank Negara Malaysia (BNM) untuk mengukuhkan perlindungan daripada penipuan kewangan, dengan meneguhkan keselamatan perbankan dalam talian untuk pelanggan Malaysia.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Standard Chartered Malaysia, Mak Joon Nien berkata, keselamatan kewangan pelanggan, termasuk melindungi simpanan dan pelaburan mereka daripada aktiviti penipuan adalah keutamaan pihaknya.

 

"Penipuan semakin canggih dan amat penting bagi kita untuk terus maju selangkah. Kami melakukan ini dengan menggabungkan teknologi terbaik dan keselamatan perbankan untuk membantu menguruskan wang pelanggan dengan selamat," ujarnya.

 

“Pusat Kolektif dan Komando (CnC) kami yang canggih, yang memainkan peranan penting dalam keupayaan tindak balas pantas untuk melayani pelanggan kami dengan lebih baik, beroperasi secara 24/7 dan mempunyai kakitangan dengan Jurutera perisian terulung Bank, pakar keselamatan siber, pakar operasi dan rakan kongsi  perkhidmatan.

 

Direka bentuk untuk menjadi pusat saraf Bank, CnC memanfaatkan teknologi digital terkini dan kepakaran untuk menyediakan maklumat tentang status teknikal dan proses dalam masa nyata, meningkatkan Bank kesedaran situasi dan keupayaan tindak balas yang pantas,” kata Mak.

 

CnC menyaring transaksi pelanggan selengkap mungkin, meliputi penipuan transaksi, keselamatan akaun dan ancaman siber.

 

Apabila tingkah laku atau transaksi luar biasa yang dimulakan daripada akaun adalah dikesan, Bank akan secara proaktif menghubungi pelanggan untuk pengesahan urus niaga – jika gagal, Makluman SMS 2 Hala akan dicetuskan untuk mengesahkan transaksi yang mencurigakan.

 

 

Mak Joon Nien
                                                        Mak Joon Nien

 


Pelanggan akan menerima transaksi sedemikian makluman untuk akaun semasa atau simpanan mereka, atau kad kredit.

 

Sebagai tambahan kepada langkah di atas untuk mengetatkan peraturan pengesanan dan pencetus untuk menyekat urus niaga berkaitan penipuan, Standard Chartered juga telah mengukuhkan lagi langkah lain, seperti berikut:

 

  • Bank telah menyepadukan token keselamatan sebagai ciri utama dalam aplikasi perbankan Mudah Alih SC pada peranti berdaftar pelanggan sejak Ogos 2019. Dikenali sebagai Kunci Mudah Alih Standard Chartered, ia mengesahkan log masuk dan transaksi pengguna dengan selamat tanpa memerlukan OTP melalui SMS.

    Pendaftaran itu Kunci Mudah Alih dihadkan kepada hanya satu peranti selamat bagi setiap pemegang akaun untuk memastikan tulenAWAM urus niaga. Bagi pelanggan yang menggunakan perbankan dalam talian melalui desktop mereka, mereka perlu mengesahkan mereka log masuk dari peranti mudah alih mereka yang berdaftar.

    Makluman dan pengesahan perbankan akan dicetuskan untuk semua urus niaga yang dilakukan dan juga bukan kewangan seperti pertukaran butiran hubungan, tukar setiap hari had pemindahan, menambah penerima baharu dan banyak lagi.

    Pelanggan akan dimaklumkan serta-merta untuk sebarang log masuk percubaan atau transaksi sensitif yang dimulakan.

     
  • Bank akan melaksanakan tempoh bertenang sebagai perlindungan tambahan untuk pendaftaran kali pertama perbankan dalam talian atau peranti selamat untuk membolehkan pendaftaran perbankan dalam talian dan perubahan proses peranti yang lebih selamat.

     
  • Bank akan berhenti memasukkan pautan boleh klik dalam komunikasinya kepada pelanggan, sama ada melalui e-mel atau SMS, dan menasihati pelanggan untuk mengabaikan dan mengelak daripada mengklik mana-mana URL dalam mesej yang mendakwa daripada Standard Chartered.

     
  • Untuk mendapatkan bantuan sekiranya berlaku sebarang aktiviti atau transaksi yang mencurigakan dalam akaun bank mereka, pelanggan boleh menghubungi talian khusus penipuan/kecemasan 24 jam di 603 7849 6888.

    Walaupun amat penting bahawa rangkaian dan sistem adalah teguh, berdaya tahan dan selamat, keselamatan siber adalah mengenainya melindungi pelanggan yang menggunakan sistem daripada bahaya dalam talian, dengan orang yang boleh dikatakan paling ramai bahagian yang terdedah daripada persamaan keselamatan.

    Pelanggan dinasihatkan supaya sentiasa berwaspada sepanjang masa semasa membuat persembahan sebarang transaksi perbankan dalam talian dan ambil langkah berjaga-jaga berikut untuk dilindungi daripada penipuan percubaan:

     
  • Jangan klik pada mana-mana pautan dalam e-mel daripada penghantar dan tapak web yang tidak disahkan atau permintaan untuk memindahkan wang menggunakan akaun anda

     
  • Jangan sekali-kali mendedahkan kelayakan atau kata laluan anda
    • Melaksanakan kebenaran dua faktor
    • Sentiasa berhati-hati dengan tawaran untuk produk percuma, dakwaan anda memenangi peraduan atau kempen cepat kaya – jika sesuatu kedengaran terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, itu mungkin penipuan.

 

“Kami menggesa pelanggan untuk menghubungi kami secepat mungkin sekiranya mereka mengesyaki sebarang perkara yang mencurigakan aktiviti atau penipuan yang menyasarkan akaun peribadi mereka, dan melaporkan kejadian sedemikian supaya kami boleh ambil langkah segera dan perlu untuk melindungi akaun mereka,” tutup Mak.

 

Pelanggan digalakkan untuk melawati laman web Bank untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang cara melindungi peribadi mereka atau akaun korporat. - DagangNews.com