Sunview peroleh kontrak bina loji fotovoltaik berskala besar bernilai RM52 juta di Kuala Ketil | DagangNews Skip to main content

Sunview peroleh kontrak bina loji fotovoltaik berskala besar bernilai RM52 juta di Kuala Ketil

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 7 Jun - Sunview Group Berhad, menerusi anak syarikat milik penuhnya,  Fabulous Sunview
Sdn. Bhd. menerima surat anugerah (LOA) daripada Cenergi Solar Kuala Ketil Sdn. Bhd. untuk membina loji fotovoltaik suria berskala besar berkapasiti 44.99 MWp / 29.99 MWac.

 

Projek tersebut adalah di bawah program kuasa hijau korporat akan dibina di Ladang Bukit Selarong, Mukim Tawar, Kuala Ketil, Kedah dengan nilai kontrak sebanyak RM51.9 juta.

 

Menurut makluman di Bursa Malaysia, Fabulous Sunview dikehendaki memulakan kerja-kerja Projek pada 10 Jun 2024.

 

Projek hendaklah mencapai tarikh operasi komersial selewat-lewatnya pada 24 Jun 2025, melainkan dilanjutkan secara bertulis oleh Cenergi Solar.

 

 

kuala ketil

 

 

Cenergi adalah anak syarikat milik penuh Cenergi Ee Holdings Sdn. Bhd. iaitu sebuah syarikat yang diperbadankan di Malaysia dan terlibat dalam pemasangan bukan elektrik pengumpul tenaga suria.

 

"Projek ini adalah dalam urusan biasa Fabulous Sunview. Risiko yang berpotensi terlibat dalam projek dianggap sebagai risiko operasi biasa dan adalah sama dengan mana-mana yang lain kerja-kerja seperti itu dilakukan.

 

"Tanpa sebarang keadaan yang tidak dijangka, projek ini dijangka menyumbang secara positif ke arah pendapatan masa depan Sunview dan anak syarikatnya untuk tempoh sepanjang projek.

 

"Projek ini tidak akan mempunyai sebarang kesan ke atas modal saham dan pemegang saham yang besar.
pegangan saham Kumpulan," kata Sunview. - DagangNews.com