Sunway Construction terus optimis pada 2024, sasaran lebih tinggi daripada biasa - HLIB Research | DagangNews Skip to main content

Sunway Construction terus optimis pada 2024, sasaran lebih tinggi daripada biasa - HLIB Research

KUALA LUMPUR 13 Feb - Sunway Construction Group Bhd (SunCon) terus optimis pada 2024 apabila meletakkan sasaran nilai perolehan kontrak baharu yang lebih tinggi daripada biasa sebanyak RM2.5 bilion hingga RM3 bilion, kata Hong Leong Investment Bank Research (HLIB Research).

 

Firma penyelidikan itu juga menjangkakan beberapa risiko peningkatan kepada sasaran pengurusan memandangkan pusat data dan pasaran perindustrian yang rancak di samping pengesahan potensi projek di Vietnam dan pelancaran rel mega.

 

"SunCon ialah proksi kepada pelancaran projek infrastruktur yang akan datang, pasaran pusat data yang semakin berkembang dan empayar syarikat induk yang semakin berkembang," katanya dalam laporan baru-baru ini.

 

HLIB Research juga terus menjangkakan suku tahun yang lebih kukuh secara berurutan untuk menamatkan tahun kewangan 2023 didorong oleh proses pengebilan.

 

Katanya, melangkah ke FY2024, sekiranya menjadi seperti apa yang dijangkakan, SunCon boleh mencatatkan pendapatan kira-kira RM3 bilion dengan margin keuntungan yang serupa dengan FY2023.

 

Pada FY2024, SunCon mengguna pakai sasaran kes asas RM2.5 bilion hingga RM3 bilion, lebih tinggi daripada sasaran biasa RM2 bilion.

 

“Kami menganggap ini sebahagiannya tidak termasuk oleh tender tertunggak di mana anugerah boleh melimpah ke FY2024.

 

"Kami percaya ini adalah beberapa tender di mana proses perolehan telah dimulakan lewat tahun lalu," tambah HLIB Research.

 

Di samping itu, menjadikan sasaran RM2.5 bilion -RM3 bilion ialah projek dalaman RM1 bilion, dengan baki RM1.5 bilion hingga RM2 bilion daripada projek luar seperti pusat data, pratuang, gudang dan kilang.

 

Sementara itu, HLIB Research menjangkakan beberapa kontrak akan diraih lagi menjelang suku pertama 2024.

 

“Kami melihat pelbagai risiko peningkatan terhadap sasaran konservatif pengurusan.

 

“Ini memandangkan projek seperti Zon Komersial Bebas di Iskandar Puteri (Fasa 1 akan siap menjelang 2025) di Johor, projek pembangunan bercampur Cochrane, Transit Aliran Massa 3 (CMC301 dan 302) bernilai RM13 bilion dan loji janakuasa Song Hau 2 di Vietnam bernilai RM6.3 bilion tidak dimasukkan,” katanya.

 

Dengan potensi pelancaran Transit Aliran Ringan Pulau Pinang pada 2024, firma penyelidikan itu berkata, SunCon juga boleh mengambil bahagian dalam pakej kerja.

 

Mengenai pusat data kumpulan itu, HLIB Research berkata, projek pusat data sulung SunCon (JHB1X0) boleh melihat sumbangan yang perlahan pada 1Q2024, apabila kemajuan kontrak beralih kepada "notis untuk meneruskan 2", yang memerlukan spesifikasi yang dimuktamadkan daripada pengguna akhir.

 

"Kemajuan projek ini kekal sebagai faktor perubahan terbesar kepada anggaran pendapatan FY2024," tambah firma penyelidikan itu.

 

Projek loji janakuasa Song Hau 2 kumpulan itu di Vietnam berada di landasan untuk diaktifkan menjelang pertengahan 2024, kata HLIB Research.

 

Mengenai operasi kumpulan di Johor, SunCon telah menyaksikan peningkatan sumbangan daripada projek yang berpangkalan di negeri itu didorong oleh kontrak pusat data dan sistem transit pantas Johor Baru-Singapura, secara kolektif membentuk kira-kira 40% daripada buku pesanan yang tidak dibilkan.

 

Di Sarawak, HLIB Research berkata, penembusan SunCon ke wilayah itu akan dilakukan dengan kerjasama syarikat induknya, Sunway Bhd, dalam dua MoU untuk melaksanakan pembangunan semula tanah di Kuching dan Sibu.

 

"Walaupun syarikat itu belum terlibat projek infrastruktur di negeri itu, ia akan menerima peluang tenaga boleh diperbaharui sebagai tambahan kepada perkara berkenaan," katanya.

 

Selepas mengambil kira limpahan pengiktirafan daripada projek tertentu, HLIB Research telah mengubah ramalannya pada SunCon untuk FY2023, FY2024 dan FY2025 masing-masing sebanyak -1.1%, -7.3% dan +5.4%.

 

Ia mengekalkan saranan "Beli" ke atas saham dengan harga sasaran (TP) yang lebih tinggi sebanyak RM2.95.- DagangNews.com