Sunway XFarms lancar ladang sayur tertutup terbesar di KL pada suku ketiga 2022 | DagangNews Skip to main content

Sunway XFarms lancar ladang sayur tertutup terbesar di KL pada suku ketiga 2022

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 31 Mei - Sebuah syarikat teknologi pertanian yang berpangkalan di Malaysia, Sunway XFarms akan melancarkan ladang sayuran tertutup terbesar di pusat bandar Kuala Lumpur pada suku ketiga 2022.

 

Ladang bandar seluas 37,000 kaki persegi itu terletak di tingkat tiga Menara Sunway, yang dijangka menghasilkan sekurang-kurangnya 13,000 kilogram sayur-sayuran segar, sihat dan bebas racun setiap bulan.

 

Hab Sunway XFarms baharu di Menara Sunway akan membolehkan penduduk bandar Kuala Lumpur menikmati hasil segar dengan faedah pemakanan maksimum, ditanam di tengah-tengah bandar dan dihantar ke restoran dan pengguna dalam tempoh tiga jam selepas penuaian.

 

Terletak secara strategik di persimpangan antara Jalan Sultan Ismail dan Jalan Ampang di Kuala Lumpur, yang terkenal sebagai segi tiga emas, Menara Sunway ialah sebuah bangunan pejabat utama 33 tingkat yang menawarkan sambungan yang sangat baik dengan akses mudah ke transit awam dan lebuh raya utama.

 

Ketua Pegawai Operasi Sunway XFarms, Eleanor Choong berkata, dengan Sunway XFarms dilancarkan di Menara Sunway, mereka berharap dapat mempercepatkan komitmen kami ke arah meningkatkan pengeluaran makanan mampan yang dekat dengan pengguna. 

 

"Sunway XFarms akan dapat menyumbang ke arah keselamatan makanan Malaysia, satu benih pada satu masa. Sunway XFarms membina ladang yang dipacu oleh pasaran dan teknologi. 

 

"Ekosistem ladang pintar kami membolehkan kami mengurus keluaran ladang kami dari jauh, memadankannya dengan permintaan dengan tepat dan membuat keputusan termaklum menggunakan data yang dikumpul dan dianalisis daripada ratusan titik data pada bila-bila masa. Dengan berbuat demikian, kami melihat bahawa kami bukan sahaja mencapai metrik pengeluaran utama tetapi juga matlamat kemampanan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

 

sunway

 

 

Untuk memastikan kualiti tinggi yang konsisten, hasil ditanam dalam persekitaran yang selamat dan terkawal yang dikuasakan oleh rangkaian penderia dan kamera IoT pintar, yang menyediakan analisis dan maklumat secara langsung kepada pengurus ladang.

 

Sunway XFarms telah memanfaatkan lebih daripada 1,800 keluarga dengan lebih 15,000 kilogram sayur-sayuran berdaun yang ditanam dan dituai terus dari ladang bandar di bandar raya pintar lestari utama Sunway City Kuala Lumpur sejak penubuhannya. 

 

 

sunway

 

 

Ditubuhkan pada September 2020 dengan pembiayaan Sunway Property dan Sunway Education Group, Sunway XFarms kini bekerjasama dengan pelbagai bahagian perniagaan kumpulan termasuk Sunway Malls, Sunway Hotels and Resorts serta Sunway Lagoon, untuk mengembangkan kehadirannya dengan membina empat makanan, hab dan ladang di Lembah Klang, Johor, Ipoh dan Pulau Pinang.

 

Sunway XFarms di Sunway City Kuala Lumpur juga merupakan sumber utama bahan untuk restoran makanan sihat tempatan La Juiceria Superfoods serta restoran di hotel lima bintang Sunway Resort yang merangkumi restoran bertaraf dunia akan datang Gordon Ramsay Bar & Grill.

 

 

sunway

 

 

Untuk mengurangkan kesan karbon, pembaziran makanan dan nutrisi yang hilang melalui pengangkutan, semua lokasi Sunway XFarms terletak di lokasi yang strategik untuk memastikan hasil segar boleh diakses oleh setiap kejiranan dalam radius lima kilometer.

 

Ini adalah selaras dengan komitmen Sunway untuk memajukan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu serta ikrar untuk mencapai pelepasan karbon sifar bersih menjelang 2050, dengan sasaran sementara untuk mengurangkan separuh pelepasan menjelang 2030.

 

Restoran dan kedai dapur hotel di Sunway City Kuala Lumpur dan pusat bandar Kuala Lumpur yang ingin menyajikan hasil segar, berkualiti, bebas racun perosak dan ditanam secara mampan ini kepada pengguna mereka boleh bekerjasama dengan Sunway XFarms dengan menghubungi pasukan di xfarms@sunway. com.my. - DagangNews.com