Syarikat kerjasama Gamuda peroleh kontrak RM5 bilion naik taraf, selenggara sistem isyarat kawalan kereta api di Australia | DagangNews Skip to main content

Syarikat kerjasama Gamuda peroleh kontrak RM5 bilion naik taraf, selenggara sistem isyarat kawalan kereta api di Australia

Syarikat kerjasama Gamuda terima kontrak daripada pihak berkuasa pengangkutan awam Australia Barat bagi menaik taraf dan menyelenggara sistem kawalan kereta api di rangkaian rel Perth. - Gambar/railway-news.com
Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 18 Julai - Gamuda Bhd menerusi syarikat kerjasamanya (JV) dengan Alstom SA berjaya memperoleh kontrak A$1.6 bilion (RM5 bilion) daripada pihak berkuasa pengangkutan awam Australia Barat bagi menaik taraf dan menyelenggara sistem kawalan kereta api di rangkaian rel Perth.

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, skop kerja di bawah kontrak itu merangkumi reka bentuk, pembekalan, pemasangan, ujian, pentauliahan dan penyelenggaraan sistem kawalan kereta api automatik baharu untuk menggantikan sistem isyarat dan kawalan kereta api sedia ada pada rangkaian rel pinggir bandar Perth.

 

Gamuda mempunyai 46% kepentingan dalam JV, manakala Alstom memegang baki 54%.

 

Projek Isyarat Kapasiti Tinggi Metronet telah dianugerahkan oleh Pihak Berkuasa Pengangkutan Awam Australia Barat kepada sebuah perikatan yang terdiri daripada anak syarikat milik penuh Gamuda di Australia, DT Infrastructure Pty Ltd dan Alstom Transport Australia Pty Ltd, yang merupakan anak syarikat milik penuh Alstom.

 

Gamuda dijangka memperoleh pendapatan sehingga A$737 juta (RM2.3 bilion) daripada penglibatannya dalam projek itu dan kontrak itu akan bertahan lebih 10 tahun.

 

Proses naik taraf  itu "akan disempurnakan dalam pelbagai peringkat bagi meminimumkan gangguan kepada pengendali kereta api", kata gergasi kejuruteraan dan pembinaan itu.

 

"Projek Isyarat Berkapasiti Tinggi Metronet akan memodenkan sistem isyarat kereta api Perth, meningkatkan kapasiti rangkaiannya sebanyak 40%, meningkatkan kecekapan tenaga, memastikan keselamatan siber, dan kalis masa depan sistem pertumbuhan dengan gangguan minimum kepada penumpang selain menyampaikan faedah sosio-ekonomi jangka panjang kepada masyarakat," katanya.

 

Alstom Transport terkenal dengan inovasinya dalam rumusan rel, termasuk kereta api berkelajuan tinggi, metro, trem dan sistem isyarat.

 

Kata Gamuda, syarikat itu telah beroperasi di Australia selama lebih 100 tahun dan terlibat dalam beberapa projek rel penting di seluruh negara, iaitu di Metro Sydney, Kereta Api Metro Kapasiti Tinggi Melbourne, Rollingstock Generasi Baru Queensland serta Elektrifikasi Rolling Stock Adelaide. - DagangNews.com