Syarikat Perancis, eolane buka kilang pembuatan RM45 juta di Taman Teknologi Tinggi Kulim | DagangNews Skip to main content

Syarikat Perancis, eolane buka kilang pembuatan RM45 juta di Taman Teknologi Tinggi Kulim

KUALA LUMPUR 25 April - Firma perkhidmatan pembuatan elektronik Perancis éolane melancarkan kilang pembuatan baharu di Taman Teknologi Tinggi Kulim, Kedah membabitkan pelaburan €8.7 juta (RM45 juta) untuk fasa pertama projek itu.

 

Kilang baharu itu dijangka mewujudkan kira-kira 150 pekerjaan baharu, kata syarikat itu dalam satu kenyataan bersama Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) pada Rabu.

 

éolane juga merancang untuk "secara ketara" meningkatkan kapasitinya dalam Fasa 2 untuk memenuhi permintaan masa depan.

 

“Dengan penambahan kemudahan baharu ini dalam perancangan kami, kami yakin akan dapat merangkul dan memanfaatkan permintaan industri, bukan sahaja di Kedah atau Malaysia tetapi di rantau Asia amnya,” kata ketua pegawai eksekutif éolane, Olivier Clement.

 

Syarikat itu memilih Taman Teknologi Tinggi Kulim di Kedah kerana "negeri ini mempunyai infrastruktur, bakat dan keupayaan yang sesuai untuk memenuhi permintaan industri pembuatan," kata Clement.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Mida Sikh Shamsul Ibrahim Sikh Abdul Majid berkata kemudahan baharu itu sejajar dengan Pelan Induk Perindustrian Baharu kerajaan 2030, sambil melambangkan keyakinan éolane terhadap pertumbuhan ekonomi Malaysia yang mampan dan komitmen terhadap amalan mampan.

 

“Kami tidak meninggalkan sebarang usaha untuk memastikan kilang automatik itu, dengan komitmen terhadap amalan mampan, bukan sahaja berjaya tetapi juga menyepadukan Malaysia ke dalam rantaian nilai antarabangsa penting éolane,” katanya.

 

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor sementara itu berkata pelaburan éolane mengiktiraf Kedah sebagai negeri yang menyediakan prasyarat yang tepat untuk pengeluaran mampan produk elektronik berkualiti tinggi.

 

"Ini membolehkan éolane menghidupkan visinya untuk meningkatkan prestasi untuk kecemerlangan operasi dalam industri pembuatan elektronik," katanya. - DagangNews.com