Syarikat usaha sama Kumpulan HSS Engineers raih Projek Metro Baghdad RM1.5 bilion di Iraq | DagangNews Skip to main content

Syarikat usaha sama Kumpulan HSS Engineers raih Projek Metro Baghdad RM1.5 bilion di Iraq

Dari kiri, George Khraish iaitu Rakan Kongsi/Pengarah Eksekutif CHSS; Datuk Bandar Baghdad, Ammar Moussa Kadhum dan Anand Sharvanandan, Pengurus Besar Kumpulan HSS Engineers Berhad
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 1 Julai - HSS Engineers Berhad mengumumkan anak syarikat milik penuhnya, HSS Engineering Sdn Bhd, menerusi sebuah syarikat usaha sama (JV) telah memperoleh kontrak terbesar pernah diraihnya bernilai AS$315.9 juta (kira-kira RM1.5 bilion).

 

Kontrak itu melibatkan penyediaan Perundingan Pengurusan Projek dan Perkhidmatan Penyeliaan untuk sistem rel Metro Baghdad di ibu negara Iraq.

 

Anggaran bayaran perkhidmatan dibahagikan kepada dua komponen: Skop Pengurusan Projek dan Skop Penyeliaan Pembinaan, masing-masing pada 0.6% dan 1.2% daripada jumlah anggaran kos pembinaan. Keseluruhan kos pembinaan projek itu bernilai AS$17.5 bilion.

 

 

baghdad
Kota Baghdad, ibu negara Iraq

 

 

Untuk memulakan projek, JV akan menerima bayaran pendahuluan sebanyak 15% untuk pengurusan projek, berjumlah AS$15.8 juta (bersamaan dengan RM74.5 juta).

 

 

Kontrak tersebut telah dianugerahkan oleh Mayoralty of Baghdad kepada syarikat JV terdiri daripada HSS Engineering Sdn Bhd dan Perunding HSS, LLC (CHSS) yang berdaftar di Emiriah Arab Bersatu, melibatkan JV yang menyediakan perkhidmatan pengurusan dan penyeliaan projek untuk Metro Baghdad.

 

CHSS telah lama menjadi rakan kongsi HEB, bekerjasama dalam pelbagai projek perundingan kejuruteraan di Timur Tengah.

 

HSSE dan CHSS masing-masing memegang 50% pegangan ekuiti dalam JV tersebut.

 

Projek Metro Baghdad bernilai AS$17.5 bilion adalah projek transformatif nasional bertujuan menyediakan penyelesaian transit massa mampan dan cekap kepada penduduk di ibu negara yang berjumlah lebih lapan juta orang.

 

Usaha lima tahun itu memerlukan pembinaan rangkaian metro tanpa pemandu tujuh laluan sepanjang 148 km yang komprehensif merentasi 64 stesen dan bakal merentasi bahagian bawah tanah, permukaan dan bertingkat untuk sambungan yang lancar di seluruh bandar.

 

HSS berkata projek itu menarik minat antarabangsa yang ketara, dengan syarikat multinasional dari China, Jerman, Itali, Sepanyol dan Qatar menyerahkan prakelayakan mereka untuk menjadi penyokong Reka Bentuk, Kewangan, Bina, Kendalikan, Mengekalkan dan Pemindahan. - DagangNews.com