TA Research jangka hasil Supercomnet bagi segmen automotif berkurangan antara 8%-15% pada suku tahun akan datang | DagangNews Skip to main content

TA Research jangka hasil Supercomnet bagi segmen automotif berkurangan antara 8%-15% pada suku tahun akan datang

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 16 Jun - TA Research menjangkakan Supercomnet Technologies Berhad hasil daripada segmen automotif akan berkurangan antara 8% hingga 15% pada suku kedua dan suku ketiga tahun ini (berbanding 20% pada suku pertama 2023).

 

Firma itu berkata, unjuran itu adalah kerana Stellantis menghadapi beberapa isu bahan mentah.

 

Katanya, pesanan daripada Stellantis akan berkurangan kepada kira-kira 200-300 set (sewa abah-abah dan tangki bahan api) pada suku kedua dan suku ketiga tahun ini daripada 300-400 set pada suku pertama.

 

"Secara keseluruhan, kami menjangkakan pendapatan FY23 daripada segmen auto berkembang sebanyak 31.6% kepada RM20.9 juta berbanding RM15.9 juta pada FY22

 

"Sementara itu, margin bersih untuk segmen auto dijangka berlegar sekitar 12% hingga 18%," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, melangkah ke suku kedua tahun ini, pengurusan memberi panduan untuk pemulihan dalam hasil daripada segmen perubatan, didorong oleh peningkatan 15% dalam jualan kepada Ambu (17% daripada hasil suku pertama) disebabkan permintaan normalisasi endoskopi (140,000 unit sebulan pada masa ini berbanding 200,000 unit sebulan semasa tempoh COVID-19 ).

 

Sementara itu,katanya, jualan kepada Edward Lifesciences (36% daripada hasil suku pertama) kekal berdaya tahan, dengan tiga produk baharu (dua penyambung bekas dan satu kabel swan) tahun ini dan 20 produk baharu dalam perancangan antara satu hingga tiga tahun akan datang.

 

"Bagaimanapun, jualan kepada Mermaid dijangka kekal tidak berubah pada 540 unit sebulan pada suku kedua dan separuh kedua tahun ini disebabkan isu bekalan keluli tahan karat," katanya.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) RM1.85 sesaham. - DagangNews.com