Tan Sri Mohamad Asfia Awang Nassar dilantik sebagai pemangku gabenor Sarawak | DagangNews Skip to main content

Tan Sri Mohamad Asfia Awang Nassar dilantik sebagai pemangku gabenor Sarawak

Tan Sri Mohamad Asfia Awang Nassar dan Puan Sri Fatimah Iskandar majlis angkat sumpah Gabenor di Astana Negeri Sarawak pada 17 Ogos 2023. - Gambar UKAS

KUCHING 17 Ogos - Speaker Dewan Undangan Negeri Sarawak Tan Sri Mohamad Asfia Awang Nassar pada Khamis (17 Ogos) mengangkat sumpah sebagai pemangku Yang di-Pertua Negeri Sarawak, berkuat kuasa mulai Rabu hingga 17 September 2023.

 

Gabenor Tun Abdul Taib Mahmud kini sedang menjalani rawatan di luar negara.

 

Majlis angkat sumpah itu diadakan di Astana Negeri Sarawak, dan disaksikan oleh Perdana Menteri Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg dan hakim Mahkamah Tinggi Kuching Datuk Dr Alwi Abdul Wahab.


 

ukas

 


Pada majlis itu, Abang Johari turut membacakan watikah pelantikan Mohamad Asfia sebagai pemangku gabenor, ditandatangani Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

 

Mohamad Asfia, 75, yang mula memegang jawatan speaker DUN sejak 2000, sebelum ini dilantik sebagai pemangku Yang di-Pertua Negeri Sarawak dari 1 Disember 2019 hingga 11 Januari 2020.

 

Pada 3 Ogos, Astana Negeri Sarawak menggesa orang ramai supaya tidak terpedaya dengan berita dan spekulasi yang tidak disahkan mengenai kesihatan Abdul Taib.

 

Setiausaha Sulit Gabenor, Junih Salleh Ahmad berkata, keadaan Abdul Taib semakin pulih dan beliau kini menjalani pemulihan di luar negara dan akan pulang ke tanah air tidak lama lagi.  - DagangNews.com