Tarif elektrik naik untuk pelanggan guna 3,500 volt-ampere ke atas di Indonesia | DagangNews Skip to main content

Tarif elektrik naik untuk pelanggan guna 3,500 volt-ampere ke atas di Indonesia

Perubahan itu akan menjejaskan kira-kira 2.5% pelanggan Perusahaan Listrik Negara Indonesia.

JAKARTA 13 Jun - Syarikat tenaga Indonesia Perusahaan Listrik Negara (PLN) akan mengenakan kenaikan besar dalam beberapa tarif elektrik buat kali pertama dalam tempoh lima tahun, memandangkan peningkatan harga tenaga global menghimpit bajet republik itu di mana kerajaan memberi subsidi tenaga.

 

Pegawai kanan kementerian tenaga Rida Mulyana berkata, tarif akan meningkat mulai 1 Julai, termasuk untuk isi rumah dengan kapasiti 3,500 volt-ampere dan ke atas.

 

Kenaikan tarif hanya akan menjejaskan isi rumah berpendapatan sederhana hingga atas, serta bangunan kerajaan, dan dijangka meningkatkan kadar inflasi Indonesia 2022 sebanyak 0.019 mata peratusan, kata Rida, menurut Reuters.

 

Perubahan itu akan menjejaskan kira-kira 2.5% pelanggan PLN, kata ketua eksekutif utiliti itu, Darmawan Prasodjo, sambil menambah bahawa tarif untuk perniagaan dan industri tidak akan diubah.

 

Isi rumah dengan kapasiti kuasa 3,500 volt-ampere dan ke atas akan menyaksikan tarif mereka dinaikkan sebanyak 17.6% setiap kilowatt-jam, manakala tarif untuk bangunan kerajaan akan dinaikkan sebanyak 17.6% dan 36.6%, bergantung pada sifat bangunan, kata Rida.

 

Langkah sedemikian bagi menangani inflasi sedemikian tidak memberi kesan besar kepada ekonomi secara keseluruhan, kata ahli ekonomi Bank Mandiri Faisal Rachman.

 

Keputusan untuk mengekalkan harga bagi industri tidak berubah adalah "betul", untuk menyokong pemulihan ekonomi dan kerana mereka telah membayar tarif yang agak tinggi, kata Faisal.

 

Bagi kerajaan, kenaikan harga elektrik juga "cukup membantu walaupun beban subsidi tenaga masih besar," katanya. 

 

Bagi setiap kenaikan AS$1 dalam harga minyak mentah Indonesia, kos penjanaan elektrik akan meningkat sekitar 500 bilion rupiah (AS$34.11 juta), menurut anggaran PLN, memberi kesan kepada jumlah subsidi yang diberikan oleh kerajaan.

 

Parlimen Indonesia bulan lalu meluluskan permintaan kerajaan untuk meningkatkan subsidi tenaga 2022 sebanyak kira-kira AS$23.8 bilion bagi memastikan beberapa harga tenaga tidak berubah di tengah-tengah lonjakan inflasi global. - DagangNews.com