Tarif elektrik Singapura meningkat kira-kira 10% disebabkan perang Ukraine | DagangNews Skip to main content

Tarif elektrik Singapura meningkat kira-kira 10% disebabkan perang Ukraine

Tarif elektrik Singapura bagi tempoh 1 April hingga 30 Jun ialah 27.94 sen sekilowatt-jam (kWj).

SINGAPURA 1 April – Kebanyakan isi rumah di Singapura bakal membayar bil elektrik yang lebih tinggi untuk tiga bulan akan datang, dengan tarif elektrik bagi suku tahunan berikutnya meningkat kira-kira 10% ketika perang Rusia-Ukraine berterusan.

 

Tarif elektrik bagi tempoh 1 April hingga 30 Jun ialah 27.94 sen Singapura setiap kilowatt-jam (kWj), tidak termasuk cukai barang dan perkhidmatan (GST), kata pengendali grid SP Group dalam kenyataannya pada 31 Mac 2022. Ini meningkat daripada kadar semasa 25.44 sen setiap kWj.

 

SP Group berkata isi rumah yang tinggal di rumah pangsa empat bilik Lembaga Pembangunan dan Perumahan (HDB), yang biasanya menggunakan kira-kira 349kWj elektrik sebulan boleh menjangkakan purata bil elektrik bulanan mereka meningkat sebanyak $8.73 (RM27.11), tidak termasuk GST, hampir dua kali ganda peningkatan pada suku sebelumnya.

 

Kenaikan suku seterusnya purata 9.9%, atau 2.49 sen setiap kWj, berbanding suku sebelumnya, kata SP Group. Tarif elektrik telah meningkat sejak April tahun lalu, Straits Times Singapura melaporkan.

 

"Peningkatan ini disebabkan terutamanya oleh kos tenaga yang lebih tinggi yang timbul daripada harga gas dan minyak global yang lebih tinggi yang diburukkan lagi oleh konflik di Ukraine," tambahnya.

 

Dalam kenyataan berasingan pada Khamis, City Energy berkata tarif gas untuk isi rumah pada suku berikutnya akan meningkat kepada 21.66 sen setiap kWj, tidak termasuk GST, meningkat daripada 20.21 sen setiap kWj.

 

“Peningkatan ini disebabkan kos bahan api dan bukan bahan api yang lebih tinggi berbanding suku sebelumnya,” kata City Energy, yang menyediakan gas berpaip kepada lebih 870,000 pengguna.

 

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, harga elektrik telah meningkat di seluruh dunia selepas harga gas mencecah paras rekod. Ini disebabkan oleh pertembungan faktor merangkumi permintaan gas yang tidak dijangka daripada pemulihan pandemik, kejadian cuaca buruk dan pengurangan dalam bekalan gas global.

 

Walaupun krisis tenaga global dijangka reda apabila musim sejuk berkurangan, kebimbangan kekurangan pengeluaran minyak dan gas telah meningkat sejak Rusia menyerang Ukraine lima minggu lalu.

 

Rusia memegang 12% daripada bekalan minyak dunia dan 17% daripada gas aslinya. Sebarang gangguan kepada gas dan minyak akan menjejaskan negara yang bergantung kepada import gas seperti Singapura, yang bergantung kepada gas import untuk kira-kira 95% daripada keperluan elektriknya.


 

singapo

 


Tarif elektrik di Singapura dikira daripada empat komponen. Kos bahan api, yang mencerminkan kos gas asli yang diimport dan menjejaki harga minyak, membentuk kira-kira separuh daripada tarif. Selebihnya meliputi kos lain yang berkaitan dengan aktiviti seperti penyelenggaraan loji kuasa, pembacaan meter dan pengangkutan elektrik melalui grid.

 

Tarif elektrik suku ini telah meningkat seiring dengan kos bahan api, yang meningkat kira-kira 20% berbanding suku pertama tahun ini.

 

Tarif elektrik terkawal yang ditetapkan oleh Kumpulan SP disemak setiap suku tahun dan diluluskan oleh pihak berkuasa pasaran Tenaga (EMA) pengawal selia industri.

 

Kira-kira separuh daripada isi rumah di Singapura membeli elektrik daripada Kumpulan SP di bawah tarif terkawal.

 

Pengguna lain yang menggunakan pelan harga tetap dengan peruncit tidak akan melihat sebarang kenaikan harga sehingga mereka memperbaharui kontrak mereka, di mana mereka berkemungkinan melihat harga yang lebih tinggi.

 

Namun, tarif yang disemak untuk tiga bulan akan datang kekal lebih rendah daripada tarif puncak dalam dekad yang lalu, iaitu 28.78 sen setiap kWj, tidak termasuk GST, pada suku kedua 2012, serta tarif tertinggi yang dicatatkan di Singapura pada 30.45 sen setiap kWj, tidak termasuk GST, pada suku keempat 2008.

 

Pada Khamis juga, EMA mengumumkan lanjutan langkah keselamatan tenaga serta lanjutan sebulan kepada skim yang membantu pengguna elektrik besar mendapatkan kontrak harga tetap sementara.

 

Secara berasingan, Kementerian Kewangan berkata kira-kira 950,000 isi rumah berpendapatan rendah hingga sederhana di sini yang tinggal di flat HDB akan menerima baucar untuk membayar GST dan perbelanjaan sara hidup lain seperti yang diumumkan dalam Bajet tahun ini.


 

singapo

 


Baucar yang dikeluarkan kepada isi rumah ini berjumlah kira-kira lapan hingga 10 bulan bil utiliti untuk purata isi rumah yang tinggal di flat satu dan dua bilik, dan kira-kira empat hingga enam bulan bagi mereka yang tinggal di flat tiga dan empat bilik.

 

Pakar ekonomi OCBC, Howie Lee memberitahu Straits Times Singapura bahawa harga minyak dan gas yang tinggi akan kekal, bukan sahaja di Singapura tetapi di seluruh dunia, kerana konfigurasi semula perdagangan tenaga antarabangsa yang dicetuskan oleh perang Rusia-Ukraine.

 

Beliau berkata, harga tenaga tidak mungkin stabil dalam tempoh dua hingga tiga tahun.

 

Dengan tenaga menjadi kunci kepada pengeluaran barangan dan perkhidmatan, ini akan menyebabkan kos sara hidup yang lebih tinggi, katanya. – DagangNews.com