Malaysia pasaran seterusnya untuk kenderaan metanol Geely | DagangNews Skip to main content

Malaysia pasaran seterusnya untuk kenderaan metanol Geely

Geely Emgrand EC7 berkuasa metanol diuji di Iceland, baru-baru ini.
Oleh Zairina Zainudin / Bernama

NINGBO, China 26 April - Malaysia bersedia untuk menjadi rumah seterusnya bagi kenderaan berkuasa metanol Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd (Geely), selepas China dan pasaran Eropah.

 

Naib presiden Geely Auto dan presiden Pusat R&D Geely New Energy Powertrain Wang Ruiping berkata pembuat kereta persendirian terbesar China itu terbuka untuk berbincang dengan Malaysia bagi projek itu, mengakui Malaysia sedang meningkatkan usaha untuk menghasilkan bahan api hijau dan mampan.

 

“Terdapat peluang yang berpotensi (untuk kerjasama). Kami boleh bercakap mengenai butirannya,” katanya kepada pemberita Malaysia semasa lawatan media ke Institut Penyelidikan dan Pembangunan Geely pada hari Rabu.

 

Metanol ialah sumber tenaga yang ideal, memandangkan ciri-ciri yang bersih, mudah diangkut dan penyimpanannya. Dari segi alam sekitar, pelepasan bahan api metanol jauh lebih rendah daripada diesel.

 

Kumpulan Geely Holding ialah pembangun dan pengeluar kenderaan metanol terbesar di dunia.

 

 

Geely Emgrand EC7

 

 

Jenama anak syarikat kumpulan itu telah mengeluarkan sedan metanol Geely Auto Emgrand dan kenderaan komersial Geely — trak berat Farizon M100; kedua-duanya telah melepasi piawaian pelepasan "China VI".

 

Pembuat kereta itu telah memperkenalkan kira-kira 20 model metanol dalam kedua-dua kenderaan penumpang dan komersial.

 

Geely mempunyai lebih 30,000 kenderaan metanol di jalan raya, dengan gabungan jarak tempuh kira-kira 10 bilion kilometer, kata pembuat kereta itu.

 

Ia kini sedang menguji kenderaan berkuasa metanol di Denmark untuk menjualnya di pasaran Eropah.

 

Geely mempunyai 49.9% kepentingan dalam pengeluar kereta nasional Malaysia Proton Holdings Bhd, dan sedang mengejar peluang untuk menghasilkan lebih banyak model untuk menyokong inisiatif ekosistem hijau kerajaan.

 

Perkongsian Geely-Proton menyaksikan pelancaran tiga kenderaan utiliti sukan (SUV) — X50, X70, dan X90; dan sedan kompak S70x.

 

X90 ialah kenderaan tenaga (NEV) baharu Proton, menawarkan penggunaan bahan api yang lebih rendah, pelepasan yang lebih rendah dan prestasi yang lebih baik. - DagangNews.com