Terima tawaran penswastaan ​​MAHB, beli saham Capital A di tengah-tengah pertumbuhan teguh trafik sektor penerbangan - MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Terima tawaran penswastaan ​​MAHB, beli saham Capital A di tengah-tengah pertumbuhan teguh trafik sektor penerbangan - MIDF Research

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 27 Jun - MIDF Research mengesyorkan menerima tawaran penswastaan ​​RM11 sesaham untuk Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB), sambil mengekalkan saranan 'beli' ke atas Capital A Bhd, dengan sasaran harga RM1.06.

 

Firma penyelidikan itu berkata MAHB sedang giat mengejar 15 syarikat penerbangan asing tambahan untuk beroperasi di negara ini dalam tempoh dua tahun akan datang.

 

“KUL (Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur) kini memberi perkhidmatan kepada 70 syarikat penerbangan, melebihi tahap pra-pandemil sebanyak 69 syarikat penerbangan.

 

"Sehingga tahun ini, kira-kira tujuh syarikat penerbangan asing tambahan telah memulakan perkhidmatan ke KUL. Menjelang akhir tahun, tiga lagi syarikat penerbangan - British Airways, Thai VietJet dan 9 Air - dijangka memulakan operasi," katanya dalam nota penyelidikan terbaharu.

 

MIDF berkata untuk meningkatkan perjalanan udara, MAHB telah membuat pelaburan besar dalam inisiatif seperti Program Airline X-celeration, yang menawarkan penepian yuran pendaratan, rebat sewa pejabat lapangan terbang dan sokongan pemasaran.

 

Kira-kira RM3 juta telah diperuntukkan untuk sokongan pemasaran di laluan Malaysia-China sahaja, sambil menambah bahawa kadar pemulihan sektor ini berada pada 78% pada suku pertama 2024.

 

 

mahb

 

 

Sementara itu, MIDF berkata trafik penumpang di Malaysia meneruskan trajektori menaiknya, dengan angka Mei 2024 mencecah 7.7 juta yang mengagumkan, kedua tertinggi bagi tahun itu selepas kemuncak Februari.

 

Lonjakan ini mewakili pemulihan 97% secara keseluruhan, dengan perjalanan domestik pada 95% dan antarabangsa pada 99% daripada tahap pra-pandemi 2019. Cuti umum baru-baru ini dan tempoh cuti sekolah telah merangsang pertumbuhan ini dengan ketara.

 

Usaha oleh kedua-dua syarikat penerbangan tempatan dan antarabangsa untuk meningkatkan ketersediaan tempat duduk telah menyemarakkan lagi pemulihan.

 

Sektor antarabangsa, khususnya, telah mengungguli arena domestik selama tujuh bulan berturut-turut, sebahagian besarnya disebabkan oleh dasar penepian tanpa visa.

 

Pada bulan Mei, trafik antarabangsa telah disokong oleh AirAsia yang menyambung semula penerbangan dari KUL ke Bhubaneswar, India, dan China Eastern Airlines yang memulakan penerbangan ke Wuhan.

 

Laluan baharu tambahan termasuk penerbangan AirAsia dari KUL ke Ahmedabad, India, dan operasi Juneyao Air dari Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang ke Pudong, China.

 

Walaupun prospek optimistik, MIDF mengekalkan kedudukan 'neutral'nya terhadap pertumbuhan trafik penumpang.

 

Ia memetik ramalan jarak tinggi Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom), yang menyokong unjuran pertumbuhan 2% berbanding tahap 2019.

 

Risiko termasuk kelewatan dalam pengaktifan semula sepenuhnya armada AirAsia, dan potensi gangguan pada penghantaran pesawat Boeing kepada syarikat penerbangan tempatan, yang boleh menjejaskan unjuran optimistik. - DagangNews.com