Belanjawan 2025 tidak memberangsangkan untuk meningkatkan sektor hartanah - Maybank IB | DagangNews Skip to main content

Belanjawan 2025 tidak memberangsangkan untuk meningkatkan sektor hartanah - Maybank IB

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Okt - Maybank IB Research menyifatkan langkah-langkah merangsang sektor hartanah di dalam Belanjawan 2025 sebagai "di bawah jangkaan" memandangkan bantuan kewangan RM30,000 yang dinanti-nantikan untuk pembeli rumah kali pertama tidak diumumkan.

 

Selain itu, ketiadaan pengenalan semula Kempen Pemilikan Rumah (HOC) dalam Belanjawan 2025, boleh menyebabkan kekecewaan dalam kalangan pelabur.

 

“Bertentangan dengan kepercayaan popular, kami berpendapat bahawa HOC tidak akan memberi manfaat kepada pemaju dengan nama jenama dan pasukan pemasaran yang kukuh,” ulas penganalisis Wong Wei Sum dalam catatan semakan sektor hartanah pada pembentangan Belanjawan 2025 pada Jumaat lepas.

 

"Sebaliknya, ia akan meratakan padang permainan dan memperhebatkan persaingan kerana semua pemaju akan dapat menawarkan pengecualian duti setem."

 

Memandang ke hadapan, Maybank IB Research menjangkakan tema pelaburan jangka pendek untuk sektor hartanah termasuk insentif untuk Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ) yang dijangka diumumkan pada Disember tahun ini serta aliran berita mengenai Kuala Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Lumpur-Singapura.

 

“Kami menjangkakan tema ini akan menyediakan peluang dagangan kepada pelabur. Sebaliknya, pemacu mampan bagi sektor ini kekal sebagai penghabluran aset – sama ada melalui penjualan tanah (kepada pengendali pusat data) – atau pelaksanaan korporat (seperti penyenaraian operasi lain pemain hartanah seperti penjagaan kesihatan atau hartanah pelaburan),” membayangkan firma penyelidikan itu. 

 

Pada perkiraan Maybank IB Research, insentif sektor hartanah yang paling ketara daripada Bajet 2025 nampaknya pelepasan cukai peribadi sehingga RM7,000 dan RM5,000 ke atas bayaran faedah pinjaman perumahan untuk rumah bernilai bawah RM500,000, dan RM500,000 hingga RM750,000 masing-masing.

 

Walaupun terdapat kelemahan, Maybank IB Research mengekalkan tinjauan "positif"nya terhadap sektor hartanah.

 

"Strategi pelaburan kami untuk sektor ini tidak berubah iaitu menjadi selektif dalam tema JS-SEZ dengan memberi tumpuan kepada pelaksana yang kukuh dengan asas kukuh yang boleh meningkatkan nilai pemegang saham dalam jangka sederhana," unjuran firma penyelidikan itu.

 

“Lokasi JS-SEZ berkemungkinan meliputi kawasan yang lebih besar yang boleh mencairkan impak positif kepada pemaju dan meratakan padang permainan untuk semua pemilik tanah. Oleh itu, rekod prestasi yang kukuh dan pengurusan yang berkebolehan adalah kunci untuk mengekalkan daya saing.”

 

Maybank IB Research mengekalkan syor “beli”nya ialah SP Setia Bhd dan Eco World Development Group Bhd. - DagangNews.com