Bintai Kinden bergabung dengan syarikat China dalam usaha membida projek pembinaan di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Bintai Kinden bergabung dengan syarikat China dalam usaha membida projek pembinaan di Malaysia

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 18 Okt - Penyedia perkhidmatan kejuruteraan mekanikal dan elektrik, Bintai Kinden Corp Bhd bergabung dengan sebuah syarikat yang berpangkalan di China untuk bersama-sama membida projek pembinaan di Malaysia.

 

Dalam satu pemfailan di bursa pada hari Khamis, Bintai Kinden menyatakan pihaknya telah memeterai memorandum persefahaman dengan Henan Province Installation Group (M) Sdn Bhd, anak syarikat Henan Province Installation Group Co Ltd dari China, yang pakar dalam pemasangan mesin dan projek pembinaan.

 

Kerjasama tersebut akan menyasarkan bangunan komersial dan kediaman bertingkat tinggi, kemudahan industri, pusat data, serta stesen janakuasa dan rangkaian pengagihan elektrik.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Bintai Kinden, Datuk Tay Chor Han berkata, dengan pengalaman lebih 60 tahun dan rekod prestasi yang terbukti di China dalam pelbagai sektor, beliau percaya kerjasama itu akan meningkatkan kemampuan syarikat untuk mendapatkan dan melaksanakan projek berskala besar.

 

Bintai Kinden, sebuah syarikat di bawah Notis Amalan 17 (PN17), baru-baru ini melaporkan pemulihan dalam pendapatannya untuk suku pertama yang berakhir pada 30 Jun 2024 dengan keuntungan bersih RM1.5 juta, berbanding kerugian bersih RM2.74 juta pada tahun sebelumnya. Ini berlaku walaupun hasil menurun kepada RM5.35 juta dari RM10.16 juta.

 

Syarikat itu mengaitkan peningkatan hasil bersih kepada keuntungan daripada penghapusan hutang dan diskaun yang diterima daripada pembekal.

 

Bintai Kinden memasuki status PN17 pada Mac 2023, selepas anak syarikatnya, Optimal Property Management Sdn Bhd, gagal memenuhi kewajipan pembiayaan berjumlah RM109 juta dari MBSB Bank Bhd, berkaitan dengan pembinaan penginapan kampus pelajar.

 

Awal bulan ini, syarikat tersebut mengemukakan rancangan penyelarasan yang dicadangkan kepada Bursa Securities untuk kelulusan.

 

Saham Bintai Kinden ditutup setengah sen atau 5.56% lebih tinggi pada 9.5 sen pada hari Khamis, memberikan syarikat itu nilai pasaran sebanyak RM110.1 juta. Sejak awal tahun, stok tersebut telah meningkat 5.56%. - DagangNews.com