Caruman KWSP untuk pekerja asing: 'Lebih banyak masa diperlukan' | DagangNews Skip to main content

Caruman KWSP untuk pekerja asing: 'Lebih banyak masa diperlukan'

Cadangan sumbangan wajib daripada pekerja bukan warganegara akan dilaksanakan secara berperingkat. - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews

KUALA LUMPUR 24 Okt - Syarikat perlu diberi lebih masa untuk membuat persediaan bagi dasar yang dicadangkan yang memerlukan pekerja asing mencarum kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), kata eksekutif industri.

 

Mereka berkata cadangan itu akan memberi kesan kepada industri intensif buruh seperti pembuatan, peruncitan dan perkhidmatan lebih daripada industri berintensif modal.

 

Semasa membentangkan Belanjawan 2025 pad 18 Okt lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan bercadang untuk mewajibkan semua pekerja asing yang bekerja di Malaysia mencarum kepada KWSP.

 

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata cadangan sumbangan wajib daripada pekerja bukan warganegara akan dilaksanakan secara berperingkat.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Glomac Datuk Seri FD Iskandar mengakui manfaat jangka panjang tetapi berkata industri pembinaan, yang membayar gaji harian pekerja asing, akan menghadapi cabaran jangka pendek yang ketara daripada dasar tersebut.

 

"Dalam pembinaan, anda melalui peringkat tertentu. Sekarang anda mungkin memerlukan tukang gunting rambut. Peringkat seterusnya, anda memerlukan tukang batu. Seterusnya, anda memerlukan pelukis dan sebagainya.

 

"Walaupun kita mempunyai kadar minimum bulanan, mereka melihat kepada gaji harian juga. Jadi ia pasti dalam jangka pendek akan menjejaskan majikan," katanya pada mesyuarat agung tahunan Glomac ke-40 di sini Rabu.

 

Presiden Persatuan PKS Malaysia Chin Chee Seong berkata cadangan caruman KWSP bukan warganegara, bersama-sama kenaikan gaji, tidak akan menjejaskan semua sektor secara sama rata.

 

Namun, industri berintensif buruh seperti pembuatan, peruncitan dan perkhidmatan akan terjejas secara tidak seimbang berbanding dengan sektor berintensif modal.

 

Chin memberi amaran bahawa langkah itu boleh menyebabkan tekanan kewangan yang tidak mampan kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS), yang kebanyakannya masih dalam keadaan pemulihan yang rapuh berikutan pandemik COVID-19.

 

“Kita tidak boleh mengabaikan hakikat bahawa cadangan pelarasan gaji dan KWSP, jika dikuatkuasakan tanpa mekanisme sokongan tambahan, boleh mengancam kelangsungan hidup perusahaan kecil dan sederhana yang tidak terkira banyaknya.

 

"PKS, yang membentuk lebih 97 peratus landskap perniagaan Malaysia dan menggaji berjuta-juta orang, beroperasi di bawah margin yang lebih ketat berbanding syarikat yang lebih besar. Keupayaan mereka untuk menyerap kos tambahan ini adalah minimum, dan ramai yang sudah bergelut dengan peningkatan kos dalam bahan mentah. , tenaga, logistik, dan pembiayaan," katanya dalam satu kenyataan.

 

Chin berkata bagi industri berintensif buruh, di mana margin keuntungan sudah pun berkurangan, langkah itu boleh mengakibatkan pengurangan jam kerja bagi pekerja atau malah peralihan ke arah automasi, akhirnya kehilangan pekerjaan.

 

Oleh itu, persatuan itu mengesyorkan kerajaan memperkenalkan kenaikan gaji dan caruman KWSP secara beransur-ansur dalam jangka masa yang panjang bagi membolehkan PKS mempunyai masa yang mencukupi untuk menyesuaikan diri.

 

Sementara itu, FD Iskandar berkata kerajaan perlu mendorong sistem pembinaan industri (IBS) sebagai satu cara untuk mengurangkan pergantungan kepada buruh asing.

 

"Pemaju atau kontraktor perlu menerima pakai ini kerana anda tidak boleh terus menggaji pekerja asing.

 

“Tetapi dengan meminta orang ramai mengguna pakai IBS, saya rasa insentif mesti diberikan, kalau bukan insentif kewangan, mungkin anda boleh beri perkara tertentu seperti nisbah plot yang lebih tinggi, kelulusan yang lebih cepat, perkara seperti itu,” tambahnya. - DagangNews.com