Datasonic pacu perluasan global untuk pertingkatkan kehadiran, pelbagaikan hasil | DagangNews Skip to main content

Datasonic pacu perluasan global untuk pertingkatkan kehadiran, pelbagaikan hasil

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 Okt - Datasonic Group Bhd, penyedia terkemuka bagi penyelesaian teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) bersepadu berkaitan keselamatan di Malaysia, sedang mempercepatkan pengembangan global bagi meningkatkan kehadirannya dan mempelbagaikan aliran hasil.

 

Pengarah Eksekutif Datuk Ab Hamid Mohamad Hanipah berkata kumpulan itu sedang giat meneroka peluang baharu di rantau utama, termasuk di Asia, Afrika dan Timur Tengah, sambil memanfaatkan kepakaran teknikal dan rekod prestasi yang terbukti.

 

“Untuk menyokong pengembangan syarikat, kami meneruskan kerjasama sinergi dengan rakan kongsi industri serantau dan tempatan untuk memacu pertumbuhan masa depan dan memberikan nilai yang lebih besar kepada pemegang kepentingan kami.

 

“Selain daripada penyelesaian keselamatan negara kami, kami sedang memajukan kepakaran kami dalam sektor baru muncul, termasuk menyediakan penyelesaian termaju yang sejajar dengan permintaan global yang berkembang dalam kecerdasan buatan (AI), keselamatan siber, analisis data dan bidang lain yang kami miliki. pengetahuan teknikal yang mendalam,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

 

 

Datuk Ab Hamid Mohamad Hanipah
   Datuk Ab Hamid Mohamad Hanipah

 

 

Datasonic telah menjadi pembekal eksklusif MyKad sejak 2012, dan pembekal utama kad kredit dan debit berasaskan cip Europay, Mastercard dan Visa (EMV) di Malaysia sejak 2003.

 

Syarikat itu juga merupakan salah satu daripada beberapa pemain serantau yang mampu mengeluarkan 100% halaman data polikarbonat secara dalaman.

 

Ab Hamid menekankan bahawa Datasonic telah giat meneruskan program dan inisiatif baharu di kedua-dua peringkat tempatan dan antarabangsa sepanjang tahun.

 

“Pada bulan Mei, kami memperoleh projek e-pasport luar negara pertama kami di negara Afrika Barat, menonjolkan keupayaan teknikal kami yang teguh, terutamanya dokumen polikarbonat yang dihasilkan sendiri.

 

"Kami juga berjaya membangunkan pasport yang mematuhi Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa, menggabungkan reka bentuk dan ciri keselamatan tinggi terkini dalam tempoh masa yang singkat, yang mana penghantaran e-pasport itu bermula pada September," jelasnya.

 

Selain itu, Datasonic memperoleh kontrak pada bulan Julai untuk membekalkan kad pintar kepada Perum Percetakan Negara Republik Indonesia (PNRI), sebuah entiti percetakan milik kerajaan di bawah Kementerian Perusahaan Milik Negara Indonesia.

 

Menurut beliau, kontrak RM30 juta dalam tempoh tiga tahun akan mengukuhkan kedudukan Datasonic dalam pasaran e-pasport, dan memanfaatkan kepakarannya dalam teknologi kad pintar.

 

“Kejayaan antarabangsa ini adalah sebahagian daripada strategi kami untuk meningkatkan perniagaan secara global, dan mempelbagaikan aliran pendapatan kami. Kami terus melihat peluang besar di luar negara yang boleh kami manfaatkan,” katanya. - DagangNews.com