Datuk Mat Rosly dilantik sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif T7 Global berkuat kuasa 23 September 2024 | DagangNews Skip to main content

Datuk Mat Rosly dilantik sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif T7 Global berkuat kuasa 23 September 2024

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 23 Sept - Penyedia rumusan tenaga, T7 Global Bhd hari ini mengumumkan pelantikan Datuk Mat Rosly Mat Daud sebagai pengarah bebas bukan eksekutif, berkuat kuasa 23 September 2024.

 

Beliau memiliki Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Kepujian) dalam Kejuruteraan Awam dari University of Adelaide dan Ijazah Sarjana Sains dalam Perancangan & Pengurusan Lapangan Terbang dari University of Loughborough.

 

Mat Rosly memiliki lebih 40 tahun pengalaman dalam perancangan, pengurusan lapangan terbang dan lebuh raya, serta reka bentuk, penyeliaan pembinaan, pengurusan projek, pengurusan aset, dan pembiayaan projek bagi infrastruktur yang berkaitan.

 

Beliau kini berkhidmat sebagai Penasihat Teknikal di Minconsult Sdn Bhd, di mana beliau menyediakan panduan strategik tentang trend baru muncul, penanda aras serta peluang perniagaan dalam sektor pengangkutan dan penerbangan.

 

Dari 2020 hingga 2022, Mat Rosly memegang jawatan sebagai pegawai fungsi khas dan penasihat teknikal kepada Menteri Kanan Kerja Raya, menawarkan kepakaran mengenai penswastaan ​​lebuh raya, inovasi dan hal teknikal lain.

 

Beliau memulakan kerjayanya di Jabatan Kerja Raya pada tahun 1984 dan bersara pada tahun 2020 sebagai Setiausaha Bahagian Perancangan Lebuhraya di Kementerian Kerja Raya.

 

Datuk Mat Rosly menggantikan Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin, yang akan meletakkan jawatan sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif pada tarikh yang sama untuk menerusi peluang yang lain.

 

Mengulas tentang pelantikan Mat Rosly, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan T7 Global, Tan Kay Zhuin berkata, beliau membawa kepakaran yang luas dalam perancangan lapangan terbang dan lebuh raya, pengurusan, dan pembangunan infrastruktur yang akan menjadi sangat berharga kepada syarikat. 

 

"Kami kekal komited memacu pertumbuhan yang mampan Kumpulan dan menyampaikan perkhidmatan bernilai kepada pemegang kepentingan kami.

 

"Kami juga ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Laksamana Tan Sri Datuk Seri Panglima Ahmad Kamarulzaman atas bimbingan dan sumbangan beliau," katanya.- DagangNews.com