Kenanga Research ramal pendapatan Genting Plantations pada separuh kedua positif disokong peningkatan pengeluaran buah tandan segar | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research ramal pendapatan Genting Plantations pada separuh kedua positif disokong peningkatan pengeluaran buah tandan segar

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 15 Okt - Kenanga Research meramalkan Genting Plantations Bhd mencatatkan pendapatan lebih kukuh pada separuh kedua 2024 didorong peningkatan pengeluaran buah tandan segar (BTS).

 

Firma penyelidikan itu berkata, syarikat perladangan itu, yang majoritinya dimiliki oleh Genting Bhd, mencatatkan pengeluaran BTS yang lemah pada pada separuh pertama 2024. 

 

“Kami menjangkakan penuaian BTS akan terus meningkat pada bulan September dan Oktober, mungkin berlanjutan ke November tahun ini. 

 

"Oleh itu, penuaian apda separu kedua 2024 seharusnya lebih tinggi 20% hingga 25% daripada separuh pertama tahun ini, hasil kitaran tinggi dalam hasil biologi tetapi tidak mencukupi untuk mendorong keluaran BTS FY24 setahun penuh untuk mengatasi FY23," katanya dalam satu nota kajian.

 

Kenanga Research menjangkakan, penuaian BTS FY24 kekal mendatar tahun ke tahun pada kira-kira 2.1 juta tan metrik dan melihat hasil semakin pulih pada FY25, apabila ladang-ladang Indonesia mula matang.

 

Disebabkan oleh musim menuai yang lebih tinggi, ia menyatakan bahawa harga minyak sawit mentah (MSM) suku ketiga 2024 biasanya lebih lemah, dengan purata 8% di bawah harga suku kedua berdasarkan arah aliran sejarah.

 

“Bagaimanapun, setakat ini, purata harga MSM pada suku ketiga ialah RM3,989 bagi setiap tan pada dasarnya tidak berubah walaupun ringgit lebih kukuh.

 

"Harga MSM berkemungkinan kekal kukuh pada 2025 kerana bekalan yang ketat berkemungkinan menyebabkan tahap inventori minyak makan global menjadi sederhana pada 2025. Sementara itu, kos dijangka kekal menyokong margin huluan,” katanya.

 

Sementara itu, sumbangan daripada Premium Outlet sulung kumpulan di Jakarta juga dijangka lebih tinggi di kawasan yang boleh disewakan yang lebih besar. 

 

“Pembukaan dijangka pada suku pertama 2025 tetapi kawasan pembukaan kedai Alam Sutera di Tangerang (Indonesia) kini dijangka lebih besar.

 

“Berdasarkan reka bentuk dan struktur, cawangan itu menyerupai projek satu fasa (seperti Genting Highland Premium Outlets) dan bukannya pengembangan berbilang fasa secara berperingkat (seperti Johor Premium Outlets).


"Oleh itu, semasa pembukaan, kawasan boleh disewa cawangan Alam Sutera kini dianggarkan 1.5 kali ganda hingga dua kali lebih besar daripada andaian awal kami, yang dijangka mendorong sumbangan keseluruhan cawangan daripada 10% kepada 15% daripada keuntungan bersih pada masa ini ke arah 20% hingga 30% bermula FY25 dan seterusnya.”
 

 - DagangNews.com