Kerajaan mungkin mengambil tindakan undang-undang terhadap Bloomberg kerana dakwaan ‘berbahaya’ mempengaruhi siasatan SPRM | DagangNews Skip to main content

Kerajaan mungkin mengambil tindakan undang-undang terhadap Bloomberg kerana dakwaan ‘berbahaya’ mempengaruhi siasatan SPRM

Gambar hiasan dari The Fame

KUALA LUMPUR 15 Okt — Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata tindakan undang-undang terhadap Bloomberg sedang dalam pertimbangan, susulan laporan agensi berita itu mendakwa campur tangan beliau dalam siasatan SPRM, yang didakwanya mencemarkan nama baik dan menyalahgambarkan komitmennya untuk memerangi rasuah.

 

Ini berikutan laporan baru-baru ini yang mendakwa Ketua SPRM Tan Sri Azam Baki mengarahkan pegawainya bahawa Anwar telah mengarahkan siasatan terhadap bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, anak lelakinya Mokhzani dan Mirzan, serta bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin.

 

"Seperti yang kita semua tahu, ini adalah kali kedua Bloomberg membuat dakwaan berbahaya," kata Anwar di Dewan Rakyat pada Selasa.

 

Beliau menambah: "Pertama, melibatkan perdana menteri dan Raja, mengenai isu kelulusan untuk membina kasino baharu, yang ternyata merupakan dakwaan yang melampaui batas, kerana ia tidak pernah dibangkitkan oleh Kabinet atau Raja."

 

"Yang kedua ialah laporan pada 26 September yang dirujuk oleh Pasir Mas, mengenai arahan kepada SPRM," katanya.

 

Setakat ini, Perdana Menteri berkata tindakan undang-undang sedang diteliti, memandangkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menerima laporan itu dan telah mengambil beberapa tindakan termasuk meminta wakil Bloomberg dan beberapa individu berkaitan (disiasat) pada 1 Oktober dan 11 Oktober. .

 

“Namun, memandangkan ini dalam siasatan polis, saya serahkan kepada PDRM untuk menyiasat dan agar Peguam Negara (AG) mengambil tindakan sewajarnya,” kata Anwar.

 

Jelasnya, kenyataannya sebelum ini bersifat umum, termasuk ulasannya di Parlimen menggesa SPRM, PDRM dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) membanteras rasuah secara bersungguh-sungguh dan tanpa kompromi.

 

Beliau menegaskan bahawa arahan ini adalah luas dan tidak berkaitan dengan kes tertentu, kerana agensi mesti beroperasi tanpa rasa takut atau pilih kasih.

 

Anwar menjawab soalan Ahli Parlimen Pasir Mas, Ahmad Fadhli Shaari, sama ada kerajaan bersedia untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Bloomberg kerana didakwa mencemarkan nama baiknya dalam memerangi penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

 

Minggu lalu, Ketua Polis Kuala Lumpur Rusdi Isa berkata Bloomberg akan dipanggil untuk siasatan susulan laporannya. - DagangNews.com