Kira-kira 300 pakar, penyelidik dan pelajar sertai Persidangan Geosains Kebangsaan ke-37 (NGC 2024) bertema Geosains untuk masa depan mampan | DagangNews Skip to main content

Kira-kira 300 pakar, penyelidik dan pelajar sertai Persidangan Geosains Kebangsaan ke-37 (NGC 2024) bertema Geosains untuk masa depan mampan

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 1 Okt – Persatuan Geologi Malaysia (GSM) dan Jabatan Geologi, Fakulti Sains, Universiti Malaya (UM) menganjurkan Persidangan Geosains Kebangsaan selama tiga hari bermula hari ini sehingga 3 Oktober di Wyndham Grand Bangsar, Kuala Lumpur.

 

Acara tahunan GSM ini membawa kira-kira 300 peserta termasuk pakar mata pelajaran, penyelidik, pemimpin industri dan pelajar untuk menerokai perkembangan terkini dalam geosains, dengan tumpuan khusus pada tema "Geosains untuk Masa Depan Mampan."

 

Persidangan tahun ini dirasmikan oleh Datuk P.Geol Zamri Bin Ramli (Ketua Pengarah, JMG) dan Profesor Madya Dr Hariri Arifin (Presiden, GSM).

 

Sebagai perhimpunan geosains terulung di Malaysia, NGC 2024 akan menyediakan platform yang tidak ternilai untuk membincangkan cabaran dan peluang yang dihadapi oleh komuniti geosains.

 

Persidangan itu akan merangkumi pelbagai topik, termasuk sumber bumi, geobencana, perubahan iklim, pengurusan air, dan pembangunan mampan, mencerminkan kepentingan geosains yang semakin meningkat dalam menangani isu global dan serantau.

 

Sorotan utama NGC 2024 termasuk:

Ceramah Pleno: Empat ahli geosains terkenal Profesor Madya Dr Hasrizal (UMT), Profesor Joy Jacqueline Pereira (UKM), Profesor Madya Dr Masatoshi Soni (UM) dan Dr Zuhar Zahir Tuan Harith (Beicip-Franlab Asia) akan berkongsi pandangan tentang trend baru muncul dan peranan kritikal geosains dalam membentuk masa depan dalam dua hari pertama persidangan itu.

 

Sesi Teknikal: Sebanyak 117 abstrak telah diserahkan. Pembentangan penyelidikan canggih akan menangani topik yang mendesak, daripada amalan perlombongan mampan kepada inovasi pemetaan geologi. Tiga sesi selari dengan jumlah keseluruhan 18 sesi termasuk pembentangan lisan dan 38 poster akan dibentangkan semasa rehat minum petang.

 

Lawatan Lapangan Selepas Persidangan: Para peserta akan berpeluang untuk terlibat dalam merasai dan meneroka bentuk muka bumi kars Bukit Takun, Kuala Lumpur.

 

 

hikayat

 

 

Acara itu akan memupuk kerjasama dalam kalangan akademia, kerajaan dan industri, menawarkan ruang untuk dialog dan pembinaan perkongsian.

 

Persidangan itu dijangka menarik kira-kira 300 delegasi dari seluruh Malaysia dan rantau ASEAN, mencerminkan sifat kepelbagaian dan dinamik komuniti geosains.

 

Pengerusi NGC 2024 dan Naib Presiden Persatuan Geologi Malaysia, Dr. Meor Hakif Amir Hassan menekankan kepentingan tema tahun ini: “Geosains memainkan peranan penting dalam menyokong pembangunan mampan, daripada memahami bahaya semula jadi kepada menguruskan sumber asli negara yang kaya. NGC 2024 ialah platform untuk berkongsi pengetahuan dan inovasi, memastikan komuniti geosains Malaysia terus memimpin dalam menangani cabaran masa depan.”

 

Menurutnya, penganjuran NGC 2024 oleh Universiti Malaya menekankan komitmen pihaknya untuk memajukan pendidikan dan penyelidikan geosains.

 

"Persidangan ini bukan sahaja akan menyerlahkan kerja saintifik yang baharu tetapi juga memberi inspirasi kepada ahli geosains generasi akan datang," kata beliau.

 

Sila layari https://umevent.um.edu.my/NGC2024 untuk maklumat lanjut mengenai Persidangan Geosains Kebangsaan ke-37 (NGC 2024). - DagangNews.com