Malaysia Airports anugerahkan biasiswa kepada sembilan pelajar baharu | DagangNews Skip to main content

Malaysia Airports anugerahkan biasiswa kepada sembilan pelajar baharu

Sebahagian penerima Program Biasiswa Pendidikan (ESP) 2024 oleh Malaysia Airports.
Oleh Shamsiah Zulkafli

SEPANG 11 Okt - Malaysia Airports meneruskan Tanggungjawab Korporat (CR) menerusi penganugerahan biasiswa kepada sembilan pelajar yang cemerlang bagi Program Biasiswa Pendidikan (ESP) 2024 pada majlis penyampaian anugerahnya, hari ini.

 

 

Sebagai sebahagian daripada inisiatif yang berterusan, ESP telah membantu 54 pelajar cemerlang sejak penubuhannya pada tahun 2010. 

 

 

Sebanyak 22 bekas penerima biasiswa kini menjadi sebahagian daripada organisasi, menyumbang dalam bidang utama seperti kejuruteraan, operasi, kewangan, teknologi maklumat dan modal insan.

 

 

Pengarah Urusan Malaysia Airports, Dato’ Mohd Izani Ghani, menekankan visi jangka panjang ESP sebagai asas komitmen syarikat untuk membentuk pemimpin masa depan.

 

 

"Kami bukan sekadar menawarkan sokongan kewangan melalui program ini, tetapi kami sedang melabur dalam potensi individu muda untuk memacu transformasi dan kemajuan bagi Malaysia Airports dan negara.

 

 

"Matlamat kami adalah untuk membekalkan mereka dengan pengetahuan, kemahiran dan pemikiran yang diperlukan untuk cemerlang dalam bidang yang mereka pilih," katanya dalam satu kenyataan.

 

 

Jelas beliau, kejayaan 22 bekas penerima biasiswa yang kini berdaya saing dalam organisasi, adalah bukti kepada visi berkenaan. 

 

 

"Kami yakin generasi penerima biasiswa yang seterusnya akan terus mencabar sempadan dan mendefinisikan kecemerlangan," tambahnya. 

 

 

Tahun ini, Malaysia Airports menerima 432 permohonan daripada pelajar dari pelbagai institusi dan bidang, namun setelah proses pemilihan yang ketat, sebanyak 63 calon telah disenarai pendek berdasarkan pencapaian akademik dan CGPA semasa mereka. 

 

 

Hanya sembilan pelajar dipilih setelah menjalani aktiviti penilaian menyeluruh dan sesi temuduga.

 

 

Melalui program biasiswa itu, para pelajar menerima sokongan menyeluruh, termasuk perlindungan untuk yuran pendaftaran dan pengajian, elaun hidup, elaun buku, serta pembiayaan untuk kertas tesis dan projek. 

 

 

Selain itu, mereka juga akan menerima sebuah laptop untuk memudahkan pengajian dan meningkatkan pengalaman pembelajaran mereka.

 

 

Para pelajar tersebut akan mempunyai akses kepada peluang latihan praktikal dan tugasan semasa cuti semester di Malaysia Airports. 

 

 

Program itu juga merangkumi latihan kemahiran yang disesuaikan untuk meningkatkan pemikiran kritis, kerjasama dan kemampuan kepimpinan, serta peluang jaringan untuk berhubung secara langsung dengan pengurusan dan pakar industri. 

 

 

Penerima biasiswa juga akan mendapat manfaat daripada bimbingan kerjaya dan sesi perkongsian pengetahuan dengan alumni yang sudah bekerja, memastikan sistem sokongan yang kukuh semasa mereka bersiap sedia untuk kerjaya masa depan.- DagangNews.com