Malaysia Airports catat jumlah pergerakan penumpang sebanyak 36.1 juta suku ketiga 2024 | DagangNews Skip to main content

Malaysia Airports catat jumlah pergerakan penumpang sebanyak 36.1 juta suku ketiga 2024

Oleh Shamsiah Zulkafli

SEPANG 17 Okt - Malaysia Airports mencatatkan jumlah pergerakan penumpang sebanyak 36.1 juta untuk suku ketiga 2024, meningkat 10.6% berbanding 32.6 juta penumpang pada suku ketiga 2023. 

 

Prestasi itu hampir mencapai tahap sebelum pandemik Covid-19, dengan 97.7% daripada trafik penumpang yang direkodkan pada tempoh yang sama pada 2019 dengan 18.9 juta penumpang. 

 

Sebaliknya, sektor domestik mencatatkan pertumbuhan yang lebih sederhana, dengan 17.2 juta penumpang, mencapai 88.9% daripada tahap yang direkodkan pada 2019. 

 

Prestasi trafik yang meningkat itu didorong terutamanya oleh pergerakan penumpang antarabangsa, pengenalan syarikat penerbangan, laluan baharu, pengecualian visa bagi pelancong dari China dan India serta peningkatan permintaan perjalanan udara.

 

Rangkaian lapangan terbang tempatan Malaysia Airports menunjukkan prestasi yang menggalakkan pada suku ketiga 2024, dengan pergerakan penumpang antarabangsa secara konsisten melebihi empat juta setiap bulan. 

 

Pada September 2024, jumlah penumpang antarabangsa mencapai 99.3% daripada tahap 2019.

 

Secara keseluruhan, jumlah pergerakan penumpang di lapangan terbang Malaysia untuk suku ketiga 2024 mencapai 24.8 juta, mewakili 92.3% daripada tahap yang direkodkan pada 2019.

 

Pertumbuhan di peringkat tempatan itu didorong oleh beberapa faktor, termasuk pengenalan lima syarikat penerbangan baharu iaitu 9 Air (AQ), Air India (AI), AirAsia Cambodia (KT), Lucky Air (8L) dan Qingdao Airlines (QW),bersama-sama penambahan 197 frekuensi penerbangan mingguan berbanding suku kedua 2024. 

 

Lanjutan kemasukan tanpa visa selama 30 hari bagi pelawat dari China hingga Disember 2025 juga menyumbang kepada peningkatan signifikan dalam jumlah penumpang, dengan frekuensi penerbangan mingguan melebihi tahap suku ketiga 2019 sebanyak 24.8%. 

 

Sektor India pulih kepada 90% daripada tahap 2019, menunjukkan peningkatan dalam permintaan perjalanan.

 

September 2024 menyaksikan AirAsia (AK) mengembangkan operasi dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KUL) ke Lapangan Terbang Komodo Labuan Bajo (LBJ) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Chaudhary Charan Singh (LKO), serta dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (BKI) ke Lapangan Terbang Antarabangsa Manado (MDC) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kunming Changshui (KMG). 

 

Selain itu, Batik Air Malaysia (OD) melancarkan penerbangan harian ke Lapangan Terbang Antarabangsa Hatyai (HDY) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Krabi (KBV), sementara Malaysia Airlines (MH) memulakan penerbangan harian ke Lapangan Terbang Antarabangsa Da Nang (DAD). 

 

Lapangan Terbang Subang (SZB) menyambut kedatangan Scoot (TR), yang melancarkan penerbangan harian pada 1 September 2024. 

 

Perkhidmatan baharu tersebut menyumbang kepada peningkatan 42.5% dalam pergerakan penumpang antarabangsa di SZB untuk September 2024 berbanding bulan sebelumnya, yang menyaksikan pemulihan operasi jet.

 

Sementara itu, aset Malaysia Airports di Turki, Lapangan Terbang Antarabangsa Istanbul Sabiha Gokcen (SAW), mencatatkan 11.3 juta penumpang pada suku ketiga 2024, meningkat 12.0% berbanding tempoh yang sama pada 2019. 

 

Pertumbuhan berkenaan didorong oleh pergerakan penumpang antarabangsa, dengan 1.9 juta penumpang pada bulan September, meningkat 43.7% daripada tahap 2019. 

 

Laluan baharu oleh Pegasus Airlines (PC) ke Lapangan Terbang Antarabangsa Isfahan Shahid Beheshti (IFN) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Shiraz (SYZ) di Iran, serta Lapangan Terbang Seville (SVQ) di Sepanyol, turut meningkatkan jaringan SAW. 

 

Pergerakan penumpang domestik mencapai 5.4 juta, meningkat 2.7% berbanding suku sebelumnya. Pergerakan penumpang dijangka terus kukuh, didorong oleh pengembangan rangkaian dan permintaan mengikut musim. - DagangNews.com