Malaysia dijangka catat pertumbuhan ekonomi kukuh tahun depan - Alliance Bank  | DagangNews Skip to main content

Malaysia dijangka catat pertumbuhan ekonomi kukuh tahun depan - Alliance Bank 

Gambar NAIM AZIZ/Dagangnews
Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 28 Okt - Alliance Bank Malaysia Bhd menjangkakan pertumbuhan ekonomi yang kukuh tahun depan berikutan pembentangan Belanjawan 2025 oleh kerajaan baru-baru ini.

 

Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Alliance Bank, Kellee Kam Chee Khiong berkata, Belanjawan itu adalah bukti komitmen kerajaan terhadap pengurusan fiskal yang bertanggungjawab dan keutamaan berterusan untuk tadbir urus yang berkesan.

 

"Ini adalah belanjawan progresif yang mempunyai keseimbangan berhemat antara ekonomi, kemampanan, penggunaan pelaburan digital dan kesejahteraan rakyat," katanya.

 

Chee Khiong berkata, semakan kerajaan terhadap unjuran pertumbuhan pengeluaran dalam negara kasar (KDNK) bagi 2024 dinaikkan kepada 4.8% sehingga 5.3%. 

 

Bagi 2025, kerajaan menjangkakan pertumbuhan KDNK sebanyak 4.5% sehingga 5.5%, mencerminkan momentum ekonomi yang positif didorong oleh keadaan pasaran buruh yang sihat. 

 

Beliau berkata, kadar pengangguran Malaysia pada Ogos 2024 terus menurun kepada 3.2%, manakala tenaga buruh terus meningkat, menyebabkan kadar penyertaan buruh yang tinggi sebanyak 70.4%.

 

"Belanjawan 2025 yang menyasar untuk menggiatkan semula ekonomi, memangkin perubahan transformasi dan meningkatkan kesejahteraan keseluruhan rakyat itu menonjolkan langkah proaktif kerajaan dalam mengurangkan defisit fiskal. Ia diramalkan pada 3.8% pada 2025 berbanding 4.3% untuk 2024.

 

"Selanjutnya, ia mencerminkan hasrat kerajaan untuk memacu pelaburan dengan inisiatif seperti Rangka Kerja Insentif Pelaburan Baharu, yang akan memperkenalkan dana pelaburan strategik RM1 billion bagi meningkatkan kapasiti tempatan dan menggalakkan aktiviti bernilai tinggi.

 

"Di samping itu, syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) akan  melabur RM120 bilion dalam pelaburan langsung domestik dalam tempoh lima tahun akan datang.

 

"Selain itu, Khazanah Nasional akan menubuhkan Dana Dana Nasional (NFoF) dengan RM1 bilion untuk menyokong pelaburan pengurus dana modal teroka dalam syarikat permulaan.

 

"Menyedari kepentingan memperkasakan perniagaan kecil dan sederhana (PKS), agensi kerajaan akan menyediakan kemudahan pinjaman dan sokongan pembiayaan termasuk dana RM3.8 bilion oleh Bank Negara Malaysia bagi menyokong penggunaan pendigitalan dan automasi yang lebih besar.

 

Katanya, Belanjawan Malaysia juga melibatkan pendekatan dalam merealissikan matlamat bersih-sifar negara dengan menyediakan peruntukkan lebih RM300 juta  di bawah Kemudahan Peralihan Tenaga Nasional pada 2025.

 

Secara keseluruhan, Alliance Bank berkata, Belanjawan 2025 merangkumi spektrum isu luas mengenai orang ramai dan perniagaan serta mempunyai ciri-ciri penting yang mengutamakan kebajikan rakyat, mempercepatkan ekonomi negara, menarik lebih banyak pelaburan, membantu membuka laluan ke pasaran baharu dan menerima pakai digital.- DagangNews.com