Penampilan sulung Northeast Group di Pasaran ACE catat 53 sen, naik 6% | DagangNews Skip to main content

Penampilan sulung Northeast Group di Pasaran ACE catat 53 sen, naik 6%

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 15 Okt - Saham Northeast Group Bhd membuat penampilang sulungnya di Pasaran ACE Bursa Malaysia hari ini pada 53 sen, atau 6% lebih tinggi berbanding harga tawaran awam permulaannya (IPO) pada 50 sen seunit.

 

Saham itu susut ke paras rendah 50.5 sen sebelum meningkat kepada setinggi 54.5 sen. Pada 9.25 pagi, saham itu didagangkan pada 54 sen. 

 

Menurut pelaksanaan IPO yang melibatkan penawaran kira-kira 168.99 juta saham baharu dan 51.80 juta saham sedia ada, Northeast berjaya mengumpul kira-kira RM84.49 juta di bawah terbitan awam, di mana RM40.0 juta telah telah diperuntukkan untuk pembinaan kilang baharu manakala RM20 juta akan disalurkan ke arah pembayaran balik sebahagian pinjaman bank.

 

Sejumlah kira-kira RM12.4 juta diperuntukkan untuk pembelian 36 mesin kawalan berangka komputer (CNC) baharu bagi meningkatkan pengeluaran keseluruhannya kapasiti selaras dengan rancangan Kumpulan untuk mengembangkan asas pelanggannya dan memberi perkhidmatan kepada lebih ramai pelanggan tempatan dan antarabangsa.

 

Pengarah Urusan Northeast, Ng Chay Chin berkata, semasa pihaknya memulakan fasa pengembangan seterusnya, kumpulan itu berhasrat memanfaatkan kehadiran global sedia ada mereka untuk mengembangkan asas pelanggan dan segmen perniagaan.

 

Beliau berkata, peruntukan strategik hasil IPO akan ditujukan ke arah meningkatkan kecekapan pengeluaran keseluruhan, dengan itu meletakkan pihaknya untuk pertumbuhan dan inovasi masa depan pada tahun-tahun mendatang.

 

"Dalam usaha mengejar kecemerlangan, kami yakin asas teguh kumpulan yang sudah lama wujud dan inisiatif strategik yang digariskan membolehkan Northeast terus menjana nilai untuk pemegang saham, rakan kongsi dan pelanggan di seluruh dunia," katanya dalam atu kenyataan, hari ini.

 

Affin Hwang Investment Bank Berhad merupakan penasihat utama, penaja, ejen penempatan tunggal dan penaja jamin tunggal untuk pelaksanaan IPO itu.- DagangNews.com