Peralihan dari rokok tradisional kepada e-rokok meningkat di seluruh pasaran global - AIRSCREAM UK | DagangNews Skip to main content

Peralihan dari rokok tradisional kepada e-rokok meningkat di seluruh pasaran global - AIRSCREAM UK

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 25 Sept - Syarikat pengeluar vape dari United Kingdom, AIRSCREAM UK yakin semakin ramai perokok beralih daripada rokok tradisional kepada e-rokok sebagai alternatif.

 

Pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif AIRSCREAM UK, Sam Ong berkata, vape lebih diterima oleh masyarakat hari ini kerana ia tidak menghasilkan abu atau bau yang tidak menyenangkan.

 

Malah kata beliau, AIRSCREAM UK telah melihat peningkatan minat terhadap produknya di seluruh pasaran global, terutamanya di kawasan di mana penggunaan rokok tradisional semakin berkurangan seperti di Eropah dan Asia Tenggara. 

 

"Pengguna sedang mencari pilihan berkualiti daripada jenama vape yang boleh dipercayai berikutan peningkatan e-rokok haram yang mengandungi bahan terlarang yang sangat berbahaya kepada kesihatan individu," kata beliau. 

 

 

SAM ONG
Pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif AIRSCREAM UK, Sam Ong

 

 

Berikut adalah wawancara penuh Sam Ong bersama DagangNews:

 

Berdasarkan penemuan yang diterbitkan dalam Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2022: Tinjauan Kesihatan Remaja oleh Institut Kesihatan Awam, mendedahkan peralihan yang membimbangkan dalam trend merokok dalam kalangan belia. Walaupun rokok tradisional telah menurun daripada 13.8% pada 2017 kepada 6.2% pada 2022, penggunaan e-rokok telah melonjak daripada 9.8% kepada 14.9% dalam tempoh yang sama.

 

Memandangkan AIRSCREAM UK ialah sebuah syarikat multinasional dengan kehadiran di beberapa negara di seluruh dunia, adakah anda melihat peralihan daripada rokok tradisional kepada e-rokok ini sebagai fenomena global?

Sam Ong: Ya, peralihan ini diperhatikan secara global, dengan penurunan dalam penggunaan rokok tradisional dan peningkatan e-rokok. Kajian termasuk oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), menunjukkan bahawa perokok di banyak negara beralih daripada produk tembakau mudah terbakar kepada e-rokok. 

Ini didorong oleh mereka yang berminat untuk berhenti merokok dan beralih kepada vape sebagai alternatif. Vaping lebih diterima oleh masyarakat hari ini kerana ia tidak menghasilkan abu atau bau yang tidak menyenangkan.

 

Bagaimanakah peralihan trend merokok ini memberi kesan kepada perniagaan anda? Adakah anda melihat peningkatan dalam permintaan?

Permintaan yang meningkat untuk e-rokok secara langsung sejajar dengan strategi pasaran kami. Kami telah melihat peningkatan minat terhadap produk kami di seluruh pasaran global, terutamanya di kawasan di mana penggunaan rokok tradisional semakin berkurangan seperti di Eropah dan Asia Tenggara. 

Pengguna sedang mencari pilihan berkualiti daripada jenama vape yang boleh dipercayai berikutan peningkatan e-rokok haram yang mengandungi bahan terlarang yang sangat berbahaya kepada kesihatan seseorang. 

Sebagai sebuah syarikat yang mematuhi peringkat global yang berbangga dengan kualiti dan piawaian produk kami, trend global ini menyokong pertumbuhan kami untuk menawarkan alternatif yang lebih baik kepada tembakau mudah terbakar.

 

Bagaimanakah anda sebagai sebuah syarikat memastikan bahawa bukan perokok dan orang bawah umur tidak mempunyai akses kepada produk anda?

AIRSCREAM UK komited terhadap amalan pemasaran dan runcit yang bertanggungjawab. Kami mempunyai prosedur pengesahan umur yang ketat di tempat jualan, dalam talian dan di kedai. 

Kami bekerjasama rapat dengan rakan kongsi dan pengawal selia untuk memastikan semua jualan mematuhi undang-undang tempatan, dan kami tidak memasarkan atau mempromosikan produk kami kepada bukan perokok atau bawah umur. 

Selain itu, pembungkusan minimalis kami dan strategi pemasaran matang jelas ditujukan kepada pengguna dewasa yang merupakan perokok semasa yang mencari alternatif.

 

Menteri Kesihatan, YB Dr Dzulkifli berkata produk e-rokok akan dikawal ketat tidak lama lagi. Bagaimanakah ini akan memberi kesan kepada perniagaan anda di Malaysia?

Kami mengalu-alukan peraturan yang mengutamakan keselamatan pengguna dan memastikan kualiti produk. AIRSCREAM sentiasa mematuhi undang-undang tempatan, dan sebarang langkah pengawalseliaan tambahan di Malaysia telah dan akan terus dimasukkan ke dalam amalan perniagaan kami. 

Matlamat kami adalah untuk menyediakan produk yang berkualiti tinggi, patuh, dan kami bersedia untuk menghadapi sebarang cabaran kawal selia. Peraturan itu juga boleh membantu melindungi pasaran daripada produk gred rendah atau rendah, di samping mengawal pasaran haram jika dikuatkuasakan dengan ketat, memupuk persekitaran yang lebih kompetitif untuk jenama seperti kami. 

Selain itu, ia boleh membantu untuk menghalang kanak-kanak di bawah umur atau mereka yang tidak sepatutnya menggunakan vape daripada mengakses produk tembakau dan vape.

 

 

AIRSCREAM UK

 

 

AIRSCREAM UK mengumumkan bahawa SIRIM telah memperakui produknya? Adakah semua produk anda akan disahkan? Adakah akreditasi SIRIM telah membantu perniagaan anda? Sila huraikan.

Ya, kami menyasarkan produk kami yang dijual secara runcit di Malaysia mendapat pensijilan SIRIM bagi menjamin standard keselamatan dan kualiti tertinggi untuk pengguna kami. 

Pensijilan SIRIM telah meningkatkan kepercayaan pengguna dan membantu kami mengekalkan perkongsian yang kukuh dengan peruncit dan pengedar. Penandaan MS 

SIRIM menyediakan lapisan kredibiliti tambahan, terutamanya dalam pasaran terkawal seperti Malaysia, dan memastikan produk kami memenuhi piawaian keselamatan yang ketat. 

Kami ingin menggesa rakan peserta industri kami di Malaysia, terutamanya mereka yang masih belum memohon pensijilan SIRIM, supaya produk mereka dipersijilkan dengan segera. 

 

Ini kerana ia akan membantu membuka jalan ke arah industri yang lebih mampan yang boleh menyumbang secara positif ke arah pertumbuhan ekonomi, melindungi pengguna dan menyediakan alternatif yang kurang berbahaya yang boleh membantu orang ramai berhenti menghisap rokok. - DagangNews.com