Perluasan Westports 2 dijangka sumbang RM55 bilion kepada ekonomi Malaysia | DagangNews Skip to main content

Perluasan Westports 2 dijangka sumbang RM55 bilion kepada ekonomi Malaysia

Oleh Mohamad Iman

PELABUHAN KLANG 27 Sept – Perluasan terminal pelabuhan Westports 2 dijangka menyumbang RM55 bilion kepada ekonomi Malaysia, berdasarkan penilaian impak ekonomi oleh firma PricewaterhouseCoopers.

 

Pengerusi Eksekutif dan Pengarah Urusan Kumpulan Westports, Datuk Ruben Emir Gnanalingam Abdullah berkata, sehingga kini, Westports telah menyumbang hampir RM4 bilion kepada kerajaan melalui cukai korporat dan pembayaran pajakan.

 

Menurut beliau, ia diunjurkan meningkat dengan ketara dalam tempoh 30 tahun akan datang disebabkan oleh perjanjian Westports 2 yang baharu.

 

Tambahan pula kata beliau, tanah yang dibeli untuk pembangunan Westports 2, bernilai lebih RM600 juta, akhirnya akan dipindahkan ke kerajaan secara percuma.

 

"Westports 2 juga akan merangkumi penciptaan zon bebas baharu seluas 222.58 hektar.

 

"Ini dijangka menarik minat langsung asing pelaburan (FDI) dan menggalakkan pengedaran pusat serantau dan global yang akan ditubuhkan. IKEA, Robert Bosch, dan Marks & Spencer sudah pun beroperasi di sini," katanya.

 

Ruben berkata demikian dalam ucapan alu-aluannya di majlis pecah tanah yang disempurnakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.

 

 

wasiyyah

 

 

Beliau berkata, penambahan terminal kontena fasa dua Holdings Bhd daripada 10 terminal hingga 17 terminal adalah satu langkah penting untuk mengukuhkan Malaysia kedudukan sebagai hab maritim dan logistik global.

 

Menurutnya lagi, pembinaan lapan terminal kontena baharu akan menggandakan pengendalian kontena Westports kapasiti daripada 14 juta unit bersamaan dua puluh kaki (TEU) kepada 28 juta TEU.

 

"Pembinaan terminal kontena baharu ini (Westports 2 perluasan) bukan sahaja penting untuk memenuhi permintaan semasa tetapi juga untuk bersedia untuk pertumbuhan yang dijangkakan dalam jumlah dagangan sepanjang dekad akan datang," katanya .

 

Ruben berkata, sembilan terminal kini beroperasi di sebuah kapasiti 80 peratus dan dijangka mencapai kapasiti penuh dalam tahun akan datang.

 

"Ini mendorong kami membuat keputusan untuk mengembangkan terminal kapasiti," tambahnya.

 

 

hikayat

 

westpot

 

 

Kerjasama tiga pihak antara Westports, Persekutuan dan Kerajaan Negeri Selangor turut diumumkan pada majlis tersebut.

 

"Westports dengan bangganya melancarkan Pakatan Pemuliharaan Alam Sekitar dan Budaya Selangor dengan kerjasama Selangor Maritime Getaway dan Yayasan Hijau Malaysia.

 

"Perkongsian ini komited terhadap alam sekitar yang mampan pemuliharaan paya bakau, hidupan marin, dan komuniti
pembangunan, tambah Ruben. 

 

Pelabuhan Klang menduduki tempat ke-11 dalam senarai 100 pelabuhan teratas Lloyd 2023 dari Tempat ke-13 pada 2022.

 

Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook menyasarkan Pelabuhan Klang berada dalam kelompok 10 terbaik tahun depan. 

 

Pelabuhan itu menunjukkan pertumbuhan positif dalam pengendalian kontena, dengan 10.5 peratus peningkatan dalam perdagangan import dan eksport berbanding setahun lalu. Pada 2023, Pelabuhan Klang mengendalikan sejumlah 14.06 juta TEU, mewakili peningkatan 6.3 peratus daripada 13.22 juta TEU pada 2022. - DagangNews.com