Petronas, Petros bakal putuskan `aturan' pengedaran gas di Sarawak, bukan 'perjanjian' - Abang Jo | DagangNews Skip to main content

Petronas, Petros bakal putuskan `aturan' pengedaran gas di Sarawak, bukan 'perjanjian' - Abang Jo

KUALA LUMPUR 22 Okt - Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg menjelaskan Petroliam Nasional Berhad (Petronas) dan Petroleum Sarawak Berhad (Petros) sedang dalam proses mengatur susunan teknikal untuk pengagihan gas di Sarawak, yang dijangka dimuktamadkan tidak lama lagi dan bukan suatu `perjanjian'.

 

Beliau berkata demikian sebagai menjawab pertanyaan mengenai kemungkinan perselisihan faham antara Persekutuan dan Kerajaan Sarawak ke atas kawalan sumber berikutan Petros meletakkan dirinya untuk menjadi pengagregat gas tunggal di Sarawak selaras dengan Ordinan Pengagihan Gas, 2016 dan Ordinan Pengagihan Gas (Pindaan), 2023.

 

“Fungsi ini (pengumpul gas) diambil alih daripada Petronas. Oleh itu, pada masa ini, di sana adalah perkiraan antara Petronas dan Petros untuk mencari formula untuk kedua-duanya, dan mereka bekerjasama menguruskan gas.

 

“Sebenarnya tidak ada perjanjian. Ia hanya soal susunan teknikal antara Petros dan Petronas, yang akan dimuktamadkan tidak lama lagi,” katanya dalam temu bual bersama CNBC di Singapura pada Isnin.

 

 

premier
Tan Sri Abang Johari Tun Openg diwawancara CNBC di Singapura pada 21 Oktober 2024. - Gambar UKAS

 

 

Dalam temu bual itu, Abang Johari mengesahkan kawalan Sarawak ke atas sumber minyak dan gasnya di bawah Ordinan Perlombongan Minyak (OMO) 1958, undang-undang yang mendahului pembentukan Malaysia.

 

Ordinan itu menetapkan bahawa minyak dan gas ditemui dalam jarak 200 batu nautika dari perairan Sarawak adalah kepunyaan eksklusif negeri, satu perkara yang Abang Johari isytiharkan sebagai "tidak boleh dirunding."

 

Walaupun fakta bahawa OMO 1958 wujud bersama dengan Akta Pembangunan Petroleum Persekutuan (PDA) 1974, katanya undang-undang dahulu masih sah.

 

“Kami belum memansuhkan undang-undang itu, bermakna ia perlu wujud bersama PDA, dan kami akan diberikan pengecualian dari segi pengagihan gas dalam negara,” tambahnya. - DagangNews.com