RHB Investment kekal saranan 'neutral' terhadap sektor kewangan bukan bank disokong pelbagai pemangkin | DagangNews Skip to main content

RHB Investment kekal saranan 'neutral' terhadap sektor kewangan bukan bank disokong pelbagai pemangkin

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 24 Sept - RHB Investment mengekalkan saranan 'neutral' terhadap sektor kewangan bukan bank disokong pelbagai pemangkin termasuk jangkaan kitaran pemotongan kadar Rizab Persekutuan AS dan semakan gaji kakitangan awam di Malaysia.

 

Bagaimanapun, firma penyelidikan itu berkata, tidak semua berpeluang mendapat manfaat daripada pemangkin secara sama rata, memandangkan profil penilaian merentas syarikat kekal berbeza-beza.

 

"Profil penilaian bercampur-campur merentas sektor, membuatkan kami menganjurkan pendekatan yang lebih selektif, mengutamakan saham pertumbuhan tinggi yang terkurang nilai dan/atau syarikat yang berpotensi meningkatkan dividen," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Pilihan utama firma penyelidikan itu dalam sektor ini termasuk Bursa Malaysia Bhd dengan harga sasaran (TP) RM11.25, dan AEON Credit Service (M) Bhd dengan TP RM8.80.

 

Sementara itu, mereka menyatakan, keputusan bagi suku berakhir 30 Jun 2024 sebahagian besarnya selaras dengan jangkaan.

 

Prestasi kukuh Bursa Malaysia pada separuh pertama berakhir 30 Jun 2024, dengan keuntungan bersih RM155.5 juta, sejajar dengan jangkaan RHB Investment. 

 

Saham itu bersedia untuk mendapat manfaat daripada tawaran awam permulaan yang kukuh dan kecairan dagangan domestik, didorong oleh jangkaan pemotongan kadar Fed.

 

“Walaupun tiada pengesahan diberikan oleh pihak pengurusan, kami juga ambil perhatian bahawa Bursa Malaysia mempunyai rekod prestasi membayar dividen khas dalam tahun-tahun purata nilai dagangan harian sekuriti tertinggi, dan pada masa ini memegang tunai melebihi nilai optimum,” katanya.

 

Sementara itu, AEON Credit diberi keutamaan kerana penilaiannya dengan enjin pertumbuhan berbilang, termasuk platform perbankan digitalnya.

 

RHB Investment  juga menandakan margin taja jamin untuk penanggung insurans, yang telah merosot sekitar tiga mata peratusan disebabkan peningkatan tuntutan dan kos pemerolehan.

 

Walaupun begitu, pulangan pelaburan meningkat dengan ketara, dengan peningkatan tahun ke tahun lebih 30% disebabkan oleh keuntungan yang ditandakan kepada pasaran (MTM), tambahnya.

 

Sementara itu, bagi pemberi pinjaman bukan bank, keputusan AEON Credit sejajar dengan jangkaan, manakala RCE Capital Bhd dan ELK-Desa Resources Bhd masing-masing jatuh ke bawah ramalan disebabkan pengeluaran yang lebih perlahan dan kos kredit yang lebih tinggi.

 

Setakat ini, harga saham AEON Credit meningkat sebanyak RM1.73 atau 30.95% kepada RM7.32, manakala ELK-Desa susut empat sen atau 3.20% kepada RM1.21. 

 

Sementara itu, RCE Capital turun RM1.37 atau 44.77% kepada RM1.69.

 

Melangkah ke hadapan, pemacu utama sektor itu termasuk potensi pertumbuhan tinggi bagi saham tertentu dan kemungkinan kenaikan dividen, tambah RHB Investment. - DagangNews.com