Saham sektor pengguna dan pembinaan dijangka terima manfaat besar di dalam Belanjawan 2025 | DagangNews Skip to main content

Saham sektor pengguna dan pembinaan dijangka terima manfaat besar di dalam Belanjawan 2025

KUALA LUMPUR 15 Okt - Saham bagi sektor pengguna dan pembinaan Malaysia dijangka mendapat manfaat besar dalam Belanjawan 2025 kerana kerajaan berusaha meningkatkan gaji selain mengekalkan pertumbuhan ekonomi menerusi rancangan perbelanjaannya pada tahun hadapan.

 

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menyampaikan langkah-langkah bagi menurunkan kos sara hidup dan beberapa projek infrastruktur apabila beliau membuat pembentangan pada 18 Oktober 2024.

 

Penganalisis juga menjangkakan, butiran mengenai rancangan untuk menghapuskan subsidi bahan api secara menyeluruh dan kemungkinan levi baharu, termasuk cukai minuman manis bagi membiayai belanjawan pengembangan akan diumumkan selepas Perdana Menteri menolak pelaksanaan semula cukai barangan dan perkhidmatan (GST) bagi jangka pendek.

 

Pembaharuan fiskal dan dasar selanjutnya akan menjadi penting bagi meningkatkan keyakinan pelabur dan menarik lebih banyak pelaburan ke dalam pemacu pertumbuhan baharu negara. Itu akan menjadi petanda baik untuk ringgit, yang telah melemah kira-kira 4% bulan ini, dan saham tempatan.

 

"Kejutan jelas dilakukan kerajaan dalam menyampaikan pertumbuhan di Malaysia dengan meningkatkan kemudahan infrastruktur, pertumbuhan dalam pusat data, bergerak ke arah tenaga boleh diperbaharui dan ekonomi hijau.

 

"Kami berharap lebih banyak peruntukan disediakan dalam Belanjawan 2025 bagi menyokong pertumbuhan itu dan juga memudahkan pelaburan berterusan dalam sektor itu," kata Pengurus Portfolio Kanan Nikko Asset Management Asia, Kenneth Tang, hari ini lapor Bloomberg.

 

 

bajet

 

 

Inilah perkara yang perlu diperhatikan dalam pembentangan Belanjawan 2025:

 

Pengguna

  • Pemberian tunai bersasar dan pelepasan cukai dijangka meningkat kerana kerajaan berusaha mengurangkan kesan kenaikan harga ke atas kumpulan berpendapatan rendah.

 

  • Kerajaan juga mungkin menawarkan lebih banyak butiran mengenai kenaikan gaji penjawat awam dan potensi semakan gaji minimum sebagai sebahagian usaha meningkatkan pendapatan boleh guna. Ia seharusnya memberi manfaat kepada peruncit termasuk Aeon dan Padini Holdings Bhd.

 

  • Sebarang kelewatan dalam penghapusan subsidi bahan api juga boleh meningkatkan saham pengguna, kata Ketua Penyelidikan MIDF Amanah Investment Bank Bhd, Imran Yusof.

 

Pembinaan

 

  • Belanjawan 2025 ditetapkan untuk memasukkan cadangan dan lanjutan projek baharu seperti MRT 3 serta Lebuhraya Pan Borneo, menurut penganalisis CIMB Securities termasuk Michelle Chia.

 

  • Ia seharusnya menyokong syarikat, termasuk Gamuda Bhd, Sunway Construction Group Bhd, dan IJM Corp. Sebarang butiran mengenai RTS Link JB-Singapura dan kemajuan di zon ekonomi rentas sempadan juga boleh mencetuskan semula minat dalam sektor itu.

 

  • Kerajaan mungkin meneruskan komitmennya bagi mengembangkan industri semikonduktor dengan lebih banyak langkah sokongan dan pembangunan infrastruktur berkaitan, yang akan memberi manfaat kepada pemaju pusat data, termasuk YTL Power International Bhd dan firma teknologi seperti Inari Amertron Bhd, dan Unisem M Bhd.

 

Hartanah

 

  • Kemungkinan tumpuan untuk membantu pemilikan rumah akan memberi kesan positif kepada hampir semua pemaju hartanah, lapor penganalisis UOB Kay Hian Malaysia Holdings, termasuk Vincent Khoo.

 

  • Pemaju hartanah yang mempunyai pendedahan besar kepada pembeli rumah kali pertama dan rumah mampu milik seperti Lagenda Properties Bhd dan Mah Sing Group Bhd akan menjadi penerima manfaat utama dengan lebih banyak inisiatif untuk membantu kumpulan berpendapatan rendah hingga sederhana dengan skim pembiayaan yang lebih baik dan pengecualian duti setem.

 

Mata wang dan bon

  • Peniaga akan mencari petunjuk dalam belanjawan yang mungkin membantu menetapkan peningkatan semula ringgit selepas rali selama berbulan-bulan mata wang itu dihentikan pada Oktober 2024. 

 

  • Tumpuan akan diberikan sama ada kerajaan boleh mengekalkan pertumbuhan yang kukuh di tengah-tengah rancangan untuk menghapuskan beberapa subsidi seperti petrol, yang mungkin menaikkan harga pengguna dan menahan bank pusat sehingga 2025.

 

  • Kesan belanjawan ke atas bon kerajaan mungkin lebih terhad kerana nisbah defisit fiskal dijangka jatuh kepada 3.9% pada 2025 daripada unjuran 4.3% tahun ini, menurut Malayan Banking Bhd.

 

  • Walaupun nisbah defisit terus menurun secara beransur-ansur, kadar penyatuan adalah perlahan dan jumlah defisit hanya akan menurun secara sederhana berbanding Belanjawan 2024, kata Ketua Penyelidikan Pendapatan Tetap Maybank Securities Pte, Winson Phoon.

 

Oleh itu, pengurangan dalam terbitan bon bersih mungkin akan mengecil. - DagangNews.com