Sarawak kini pemegang saham terbesar Affin Bank dengan 31.25 peratus kepentingan | DagangNews Skip to main content

Sarawak kini pemegang saham terbesar Affin Bank dengan 31.25 peratus kepentingan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 27 Sept - Kerajaan negeri Sarawak sah menjadi pemegang saham terbesar Affin Bank Berhad dengan 31.25 peratus menerusi perjanjian pembelian saham (SPA) yang dimeterai bersama Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan Boustead Holdings Bhd.

 

Perjanjian SPA itu dilakukan melalui anak syarikat milik penuh kerajaan Sarawak, SGAssetfin Holdings Sdn Bhd. Sebelum ini, Kerajaan Sarawak memegang 4.81 peratus kepentingan dalam AFFIN, menurut pengumuman menerusi Unit Komunikasi Awam Sarawak (UKAS) hari ini.

 

Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Abang Openg berkata keputusan Sarawak untuk melabur dalam bank itu didorong oleh keperluan mengambil langkah strategik bagi mewujudkan platform kewangan dan sinergi dengan sebuah bank yang kukuh dan cekap yang akan menjadi penting bagi Sarawak untuk meningkatkan potensi ekonominya.

 

Menurut beliau, Affin boleh menjadi salah satu pemangkin kritikal untuk menyokong Sarawak dalam memenuhi agenda ekonomi mampannya.

 

"Segmen masyarakat yang kurang mendapat perkhidmatan sering bergelut untuk mengakses perkhidmatan perbankan formal kerana pelbagai halangan.

 

"Dalam mengiktiraf cabaran ini, Affin boleh secara aktif melaksanakan strategi untuk merapatkan jurang ini dengan menyediakan akses mudah kepada perkhidmatan perbankan, penyelesaian pembiayaan mikro dan program celik kewangan.

 

"Bersama-sama kita boleh memperkasakan individu dan perniagaan yang kurang mendapat perkhidmatan ini, menyokong perjalanan mereka ke arah sara diri," katanya dalam ucapannya.

 

 

wasiyyah

 

 

Abang Johari menambah bahawa dengan memanfaatkan rangkaian luas dan kepakaran Affin, semua pihak akan bekerjasama untuk membuka peluang baharu, memudahkan akses kepada modal, dan menyemarakkan semangat keusahawanan penduduk tempatan.

 

"Bersama-sama, kita akan membina ekosistem kewangan yang memupuk inovasi, menggalakkan dan memperkasakan celik kewangan, dan membolehkan komuniti kita mencapai aspirasi mereka.

 

"Saya yakin dengan komitmen yang tidak berbelah bahagi dan usaha kolektif rakyat kita, Affin akan berkembang maju dan menjadi mercu suar kecemerlangan kewangan yang layak diterima oleh negara kita," katanya.

 

Sebelum SPA, LTAT mempunyai 28.88 peratus kepentingan dalam Affin Bank, manakala Boustead, yang dimiliki sepenuhnya oleh LTAT, memiliki kira-kira 20 peratus. Sarawak sebelum ini memegang 4.8 peratus kepentingan dalam Affin bank.

 

Sementara itu, Timbalan Menteri Pertahanan Adly Zahari berkata perjanjian itu akan membolehkan pengurusan simpanan persaraan yang lebih baik di LTAT.

 

"Keputusan strategik ini dijangka membuahkan pulangan positif yang besar, dicerminkan dalam dividen yang kompetitif dan mampan untuk pencarum LTAT, yang merupakan anggota Angkatan Tentera Malaysia.

 

"LTAT bukan sahaja akan mengukuhkan kestabilan kewangan jangka panjangnya tetapi juga memastikan pencarum kami' simpanan secara konsisten mendapat manfaat daripada pulangan yang boleh dipercayai dan pertumbuhan yang mampan, menekankan komitmen kami terhadap kesejahteraan kewangan mereka," katanya dalam ucapannya.

 

Presiden dan CEO Kumpulan Affin Bank Datuk Wan Razly Abdullah berkata SPA mewakili peristiwa penting dalam perjalanan bank itu.

 

"Ia adalah lonjakan kuantum yang akan memacu Affin ke sempadan baharu kecemerlangan. Ia juga menandakan permulaan babak yang akan mempercepatkan trajektori pertumbuhan Affin," katanya dalam ucapan alu-aluannya.

 

Tambahnya, Affin memperluaskan kehadirannya di Sarawak kepada 14 cawangan menjelang suku pertama 2025 daripada enam cawangan pada masa ini.

 

Harga saham Affin didagangkan 4.5 peratus lebih rendah pada RM2.95 sesaham sebelum ini. - DagangNews.com