Sektor perniagaan sokong pelaksanaan semula GST | DagangNews Skip to main content

Sektor perniagaan sokong pelaksanaan semula GST

KUALA LUMPUR 15 Okt - Komuniti perniagaan menyokong pelaksanaan semula Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dan meminta kerajaan tidak menunggu sehingga gaji minimum mencapai ambang RM3,000 hingga RM4,000 untuk memperkenalkannya semula.

 

Felo kanan Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) Ahmad Yazid Othman berkata hasil daripada GST sebenarnya boleh digunakan untuk memberi insentif dan menambah perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) yang perlu menyesuaikan diri dengan gaji minimum atau progresif baharu.

 

Malah katanya MTEM menerima hakikat bahawa gaji perlu dinaikkan tetapi kerajaan perlu menjelaskan bagaimana dan bila ia akan dilaksanakan.

 

“GST sepatutnya dibawa sekarang dan bukannya lewat, tetapi ia harus bermula pada kadar yang lebih rendah supaya kita dapat memastikan ia akan dilaksanakan dengan lebih cekap, berkesan, dengan kurang ketirisan dan kos.

 

"dengan ini ia akan memberi kerajaan lebih banyak hasil untuk dilaksanakan. projek pembangunan serta pemindahan tunai,” katanya, menurut The Starbiz.

 

 

(MTEM) Ahmad Yazid Othman
                              Ahmad Yazid Othman

 

 

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pada Ahad bahawa GST akan dibawa balik apabila gaji minimum mencapai antara RM3,000 dan RM4,000 sebulan.

 

Sementara itu, Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian India Kuala Lumpur dan Selangor, Nivas Ragavan berkata adalah pendekatan berhati-hati di pihak kerajaan untuk memulihkan GST hanya apabila gaji minimum dinaikkan kepada RM3,000-RM4,000 kerana ini akan mengimbangi kedua-dua ekonomi. kestabilan dan kebajikan masyarakat.

 

“Meningkatkan gaji minimum kepada RM3,000-RM4,000 bertujuan memastikan isi rumah berpendapatan rendah mempunyai pendapatan boleh guna yang lebih besar sebelum melaksanakan cukai penggunaan yang boleh menjejaskan mereka secara tidak seimbang.

 

“Namun, walaupun matlamat kerajaan adalah murni, kita mesti bertanya sama ada ia boleh dilaksanakan. Terdapat beberapa cabaran. Komuniti perniagaan, terutamanya PKS, masih pulih daripada kejutan pasca pandemik dan tekanan inflasi yang lain.

 

 

Nivas Ragavan
                        Nivas Ragavan

 

 

“Kenaikan gaji serta-merta kepada RM3,000 atau RM4,000 boleh membebankan majikan yang bergelut dengan peningkatan kos operasi,” katanya.

 

“Dalam konteks ini, perniagaan mungkin menyerahkan kos ini kepada pengguna, yang berpotensi menafikan keuntungan pendapatan pekerja. Peningkatan yang lebih beransur-ansur dalam gaji minimum mungkin membantu mengurangkan ini, membolehkan perniagaan menyesuaikan diri tanpa gangguan yang ketara."

 

Beliau berkata sekiranya Putrajaya menunggu sehingga gaji minimum mencapai ambang tersebut untuk melaksanakan semula GST, ia akan melambatkan lagi ketersediaan dana yang boleh digunakan untuk perkhidmatan awam.

 

Presiden Persatuan PKS Malaysia Chin Chee Seong berkata perniagaan memihak kepada pengembalian GST, sambil menambah bahawa jika cukai berasaskan luas tidak dihidupkan semula, kerajaan mungkin menggunakan mekanisme lain, termasuk memperkenalkan cukai baharu atau menghapuskan subsidi untuk membuat menghadapi kekurangan pendapatan.

 

“Saya rasa tidak praktikal untuk kita menunggu sehingga gaji minimum mencecah RM3,000 hingga RM4,000,” katanya, kerana kadar gaji minimum semasa RM1,500 masih jauh daripada itu.

 

 

Chin Chee Seong
                           Chin Chee Seong

 

 

Beliau berkata kerajaan sepatutnya membantu PKS meningkatkan kelebihan daya saing mereka, terutamanya dengan syarikat asing.

 

“Kita harus mempertimbangkan keadaan ekonomi, memperuntukkan lebih banyak dana untuk membantu memacu ekonomi negara dengan lebih banyak projek kerajaan dan membantu PKS dengan eksport,” katanya.

 

 

Datuk Koong Lin Loong
                         Datuk Koong Lin Loong

 

 

Bersetuju dengan Chin, Bendahari Agung Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Bersekutu Malaysia (ACCCIM), Datuk Koong Lin Loong berkata tanpa GST, kerajaan perlu meneroka cara alternatif untuk meningkatkan pendapatan negara, termasuk melaksanakan cukai baharu dan mengurangkan subsidi. 

 

“Asas hasil cukai Malaysia agak sempit dan kita telah memberikan banyak insentif cukai. Untuk mengurangkan perbelanjaan negara, kita mungkin perlu mempertimbangkan untuk mengurangkan beberapa subsidi yang kita tawarkan pada masa ini,” tambah Koong. - DagangNews.com