Susut nilai dolar AS berbanding ringgit dijangka beri cabaran kepada Top Glove - PublicInvest | DagangNews Skip to main content

Susut nilai dolar AS berbanding ringgit dijangka beri cabaran kepada Top Glove - PublicInvest

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 15 Okt - Kejatuhan nilai dolar Amerika Syarikat (AS) berbanding ringgit dijangka terus memberi cabaran kepada Top Glove Corporation Bhd, walaupun kenaikan harga sebanyak AS$1 hingga AS$2 setiap 1,000 keping untuk tempahan bermula bulan depan.

 

Public Investment Bank Bhd (PublicInvest) mengunjurkan kesan dolar AS yang lebih lemah berkemungkinan menurun lebih ketara pada suku pertama 2025 (1QFY25).

 

"Namun begitu, Top Glove kekal di landasan untuk mengembangkan kapasiti pengeluarannya sebanyak 6.7% kepada 64 bilion keping setiap tahun, meletakkan syarikat untuk memanfaatkan peningkatan jumlah jualan.

 

"Ini didorong oleh peralihan pesanan AS kepada pengeluar Malaysia di tengah-tengah cabaran kawal selia yang dihadapi oleh China dan kenaikan tarif 50% akan datang," katanya dalam satu nota penyelidikan.

 

Oleh itu, PublicInvest mengurangkan unjuran pendapatan tahun kewangan 2025 kepada 2026 (FY25-FY26) sebanyak 6% hingga 24%. 

 

Firma penyelidikan itu berkata, ini selepas mengambil kira hasil dalam denominasi ringgit yang lebih rendah, yang sebahagiannya dikurangkan oleh kira-kira 50% hingga 60% jumlah kos dalam denominasi dolar AS dan kadar penggunaan yang lebih tinggi.

 

Secara keseluruhan, firma itu mengekalkan panggilan 'neutral' ke atas Top Glove, dengan harga sasaran (TP) yang disemak semula sebanyak RM1.12.

 

Bagi suku keempat berakhir 31 Ogos 2024 (4Q24), Top Glove melaporkan kerugian bersih yang lebih kecil sebanyak RM3.6 juta berbanding RM463.1 juta pada tempoh yang sama tahun lepas, terutamanya disebabkan oleh volum jualan yang lebih tinggi dan harga jualan purata (ASP).

 

PublicInvest mencatatkan kenaikan 13% dalam harga lateks semula jadi berikutan keadaan cuaca buruk, manakala harga lateks nitril merosot 2% pada Oktober 2024. 

 

"Kelemahan dolar AS berbanding ringgit pada Ogos 2024 mengakibatkan sejumlah RM26 juta dalam kerugian pertukaran asing direalisasikan dan tidak direalisasikan," katanya.

 

Sementara itu, hasil Top Glove meningkat 31.2% pada 4Q24 kepada RM835.3 juta, didorong oleh peningkatan 31% dalam volum jualan sepanjang tempoh tersebut.

 

"Pertumbuhan itu terutamanya disebabkan oleh peningkatan pesanan pelanggan dan pengalihan pesanan AS kepada pemain Malaysia.

 

"ASP campuran Top Glove meningkat 3% kepada AS$19.7 setiap 1,000 keping, manakala kadar penggunaan meningkat kepada 60% pada 4Q24, meningkat daripada 45% berbanding suku sebelumnya berdasarkan jumlah kapasiti tahunan sebanyak 60 bilion keping," katanya.- DagangNews.com