Tupperware batal lelong, setuju jual kepada pemberi pinjaman | DagangNews Skip to main content

Tupperware batal lelong, setuju jual kepada pemberi pinjaman

Produk penyimpan makanan Tupperware dipamerkan pada rak jualan di sebuah kedai pada 18 September 2024 di San Rafael, California. Foto oleh JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images melalui AFP)

NEW YORK 24 Okt - Tupperware Brands yang muflis bersetuju menjual perniagaannya kepada sekumpulan pemberi pinjaman dengan wang tunai AS$23.5 juta dan pelepasan hutang lebih AS$63 juta, membatalkan rancangannya untuk lelongan asetnya di pasaran terbuka.

 

Syarikat penyimpanan makanan dan produk dapur mengumumkan perjanjian itu pada perbicaraan mahkamah muflis di Wilmington, Delaware.

 

Hakim Kebankrapan AS, Brendan Shannon berkata beliau akan segera menjadualkan perbicaraan mahkamah berasingan untuk mempertimbangkan kelulusan penjualan itu, yang berkemungkinan merupakan keputusan terbaik memandangkan "keadaan sukar dan mencabar" syarikat itu.

 

Syarikat yang berpangkalan di Orlando, Florida memfailkan perlindungan muflis bulan lalu, dengan menanggung hutang AS$818 juta dan rancangan untuk mencari pembeli dalam masa 30 hari.

 

Tetapi sekumpulan pemberi pinjaman Tupperware menentang rancangan penjualan syarikat itu, sebaliknya cuba menuntut aset itu untuk diri mereka sendiri.

 

Perjanjian jualan baharu itu akan membolehkan pemberi pinjaman membeli nama dan operasi jenama Tupperware dalam pelbagai pasaran utama, kata peguam Tupperware Spencer Winters pada perbicaraan mahkamah.

 

Tupperware berkata ia pada mulanya akan memberi tumpuan kepada pasaran termasuk Amerika Syarikat, Kanada, Mexico, Brazil, China, Korea, India dan Malaysia, dan berhasrat untuk mengikuti dengan pasaran Eropah dan Asia.

 

Syarikat itu akan menghentikan operasinya di pasaran lain di mana ia mempunyai liabiliti yang berat, kata ketua pegawai eksekutif Laurie Ann Goldman dalam satu kenyataan.

 

Semasa perbicaraan mahkamah minggu lalu, Tupperware berhujah bahawa pemberi pinjaman, yang membeli hutang Tupperware pada diskaun yang tinggi, tidak seharusnya dibenarkan untuk memerah pemiutang Tupperware yang lain dan menghalang mereka daripada mendapat manfaat daripada jualan.

 

Pemberi pinjaman telah berhujah bahawa cadangan lelongan Tupperware secara tidak adil akan menghalang mereka daripada menggunakan pertukaran hutang sebagai sebahagian daripada bidaan mereka untuk aset Tupperware.

 

Perjanjian baharu itu menjadi jalan tengah, memberikan pemberi pinjaman keupayaan untuk menggunakan pembatalan hutang untuk sebahagian daripada harga pembelian, sementara juga memerlukan mereka untuk meletakkan wang tunai yang boleh digunakan oleh Tupperware untuk membayar hutang lain.

 

Pemberi pinjaman kini bersedia untuk memperoleh Tupperware termasuk Alden Global Capital, Rakan Kongsi Institusi Stonehill dan Bank of America.

 

Populariti Tupperware meledak pada tahun 1950-an apabila wanita generasi selepas perang mengadakan "pesta Tupperware" di rumah mereka untuk menjual kontena ketika mereka mencari pemerkasaan dan kemerdekaan.

 

Tetapi syarikat itu berkata ia terlalu bergantung kepada wakil jualan bebas dalam beberapa tahun kebelakangan ini, mengalami kemerosotan jualan selama bertahun-tahun sambil terlepas peluang untuk menjual produk dalam talian atau di kedai runcit. - DagangNews.com