Vizione disaman RM3.3 juta berhubung pelanggaran perjanjian perundingan | DagangNews Skip to main content

Vizione disaman RM3.3 juta berhubung pelanggaran perjanjian perundingan

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 15 Okt - Syarikat pembinaan Vizione Holdings Bhd mengumumkan, kumpulan itu sedang disaman sebanyak RM3.3 juta oleh sebuah firma kerana didakwa melanggar perjanjian perundingan yang ditandatangani pada 2018 berkaitan dengan penjualan tanah.

 

 

Saman yang difailkan oleh JL-Edison Holdings Sdn Bhd menamakan Vizione, Pengarah Urusannya, Datuk Ng Aun Hooi, dan anak syarikatnya, Zenith Urban Development Sdn Bhd sebagai defendan, menurut pemfailan bursa kumpulan itu pada hari Isnin.

 

 

JL-Edison dalam samannya mendakwa, pihaknya didatangi oleh Zenith Urban Development untuk mendapatkan pembeli bagi sebidang tanah di Pulau Pinang.

 

 

Setelah beberapa cubaan yang tidak berjaya, JL-Edison akhirnya memudahkan penandatanganan perjanjian jual beli dengan pembeli pada 11 November 2019, menurut saman tersebut.

 

 

Vizione menyatakan bahawa JL-Edison didakwa gagal mematuhi terma yang dipinda bersama dalam perjanjian perundingan, mendorong Zenith Urban Development untuk mengambil tindakan undang-undang bagi mendapatkan baki harga pembelian daripada pembeli akhir.

 

 

JL-Edison, dalam samannya yang difailkan pada 4 Oktober 2024, meminta pengisytiharan mahkamah bahawa defendan bertanggungjawab atas dakwaan pelanggaran perjanjian perundingan dan mahkamah memerintahkan defendan membayar sebanyak RM3.3 juta.

 

 

Vizione menyatakan, kumpulannya telah melantik peguam untuk membantah tuntutan tersebut, yang dianggap tidak berasas.

 

 

Sebutan kes dibuat pada hari 15 Oktober 2024. 

 

 

Saham Vizione ditutup tidak berubah pada 16 sen pada hari Isnin, meletakkan nilai syarikat itu pada RM65.53 juta. 

 

 

Sehingga kini, Vizione mencatatkan penurunan lebih 54%. - DagangNews.com