Tiada perbezaan ketara dalam kontrak tambahan bagi penghantaran 6 kapal tempur pesisir - Boustead | DagangNews Skip to main content

Tiada perbezaan ketara dalam kontrak tambahan bagi penghantaran 6 kapal tempur pesisir - Boustead

KUALA LUMPUR 2 Jun - Boustead Holdings Bhd. menerusi anak syarikatnya, Boustead Naval Shipyard Sdn. Bhd. (BNS) dan Kementerian Pertahanan (Mindef) telah menandatangani kontrak tambahan untuk menggerakkan semula kontrak bernilai RM9 bilion bagi penghantaran 6 kapal tempur pesisir (LCS).

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia hari ini, Boustead berkata, antara lain, penggerak semula projek itu akan menyaksikan penyambungan semula pembayaran kepada pemiutang BNS, iaitu pengeluar peralatan asal (OEM), vendor dan institusi kewangan.

 

"Selain daripada aktiviti yang akan dijalankan oleh BNS ke arah menggerakkan semula projek itu, tiada perbezaan ketara antara kandungan kontrak dan kontrak tambahan,” katanya.

 

Menurutnya, perkembangan selanjutnya mengenai perkara berkenaan akan diumumkan di Bursa Malaysia Securities Bhd. dalam masa terdekat.

 

Boustead Holdings mempunyai 82% pegangan dalam BNS, dengan saham dalam BNS juga dipegang melalui Boustead Heavy Industries Corp Bhd (BHIC).

 

Pada mulanya, BNS dianugerahkan kontrak tersebut pada 2011, sebelum ia ditandatangani secara rasmi pada 2014.

 

Melalui pelaksanaan projek, arahan ubah (VO) bertimbun dan penghantaran kapal ditangguhkan dari 2019, berikutan perbincangan mengenai VO dan langkah ke hadapan.

 

Pada 20 April lalu, Kabinet sebulat suara bersetuju meneruskan perolehan LCS untuk Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan akan memantau dengan teliti tempoh mobilisasi 6 bulan untuk memulakan semula projek itu.

 

Sehubungan itu, BHIC komited untuk memastikan LCS disiapkan dengan mematuhi semua keperluan Jawatankuasa Pemantauan Khas yang akan ditubuhkan di bawah Pelan Pemulihan Projek LCS yang diluluskan Kabinet. - DagangNews.com