Tiga faktor harimau 'cari makan' di penempatan manusia | DagangNews Skip to main content

Tiga faktor harimau 'cari makan' di penempatan manusia

Oleh Dr. Tengku Rinalfi Putra Tengku Azizan

FAKTOR utama yang mengakibatkan konflik hidupan liar dengan manusia ialah perubahan keseimbangan ekosistem.

 

Tiga faktor yang mengakibatkan perubahan keseimbangan ekosistem ketara yang berlaku sejak kebelakangan ini ialah:

 

1. Penerokaan kawasan hutan habitat hidupan liar, yang mengakibatkan penyebaran penyakit haiwan domestik ke dalam haiwan hidupan liar.

2. Pemanasan global yang mengubah pola perubahan musim (penyebaran tumbuhan dan pergerakan haiwan liar).

3. Adaptasi oleh haiwan liar untuk makan dari penempatan manusia.

 

Faktor penerokaan hutan telah mengakibatkan tidak wujud lagi jurang pemisahan di antara aktiviti manusia dengan hidupan liar.

 

Ini kerana dengan penerokaan hutan, manusia juga membawa bersama risiko dalam bentuk penyakit bawaan haiwan domestik, penyakit bawaan manusia dan seterusnya perilaku adaptasi dari hidupan liar.


 

iktisad

 


Haiwan domestik seperti babi ternakan telah membawa penyakit African Swine Fever (ASF) ke dalam populasi babi hutan yang mengakibatkan pandemik yang sangat teruk di dalam populasi babi hutan sehingga melenyapkan populasi di kawasan tertentu di Semenanjung Malaysia.

 

Perkara ini memberi kesan yang sangat mendalam kepada pemakanan dan pemburuan mangsa untuk Harimau Malaya kerana ia terpaksa untuk mencari mangsa alternatif (manusia dan haiwan ternakan).

 

Selain itu, penyakit bawaan anjing iaitu Canine Distemper Virus (CDV) telah menular ke dalam ekosistem kawasan hutan sehinggakan terdapat Harimau Malaya yang telah mati akibat penyakit ini.

 

Ini disebabkan peneroka hutan untuk aktiviti penempatan, dusun, tanaman kontan dan pembinaan lebuhraya pada kebiasaannya membawa anjing peliharaan bersama-sama ke kawasan teroka, yang mana setelah aktiviti selesai, anjing peliharaan ditinggalkan dan terpaksa hidup di habitat yang bertindih dengan rayauan hidupan liar.

 

Penerokaan hutan dan pemusnahan "buffer zone" yang menjadi pemisah semulajadi antara haiwan liar dengan manusia telah mengakibatkan adaptasi oleh haiwan liar untuk mencari makanan dari kawasan aktiviti manusia.

 

Hutan yang telah semakin mengecil tidak menjanjikan keberadaan makanan, sekaligus membuatkan haiwan pemangsa apeks seperti Harimau Malaya mula membaham haiwan ternakan (lembu, kambing, kerbau dll).

 

Apabila terdapat kawasan yang tiada haiwan ternakan, manusia mula menjadi mangsa kepada Harimau Malaya. Kejadian harimau membaham manusia merupakan sesuatu yang sangat jarang berlaku.


 

iktisad

 


Tetapi di dalam tahun 2023 sahaja, enam kes manusia dibaham hingga mati oleh harimau malaya telah berlaku. Untuk mengupas isu ini dengan mendalam kita perlu melihat kepada beberapa fakta yang menjurus kepada permasalahan ini.

 

Secara amnya, pengurusan habitat hidupan liar di Semenanjung Malaysia tidak mengambil kira dinamik populasi terkini.

 

Sebagai contoh, sewaktu pandemik COVID-19 selama dua tahun setengah, penutupan penuh aktiviti manusia di habitat hidupan liar telah menunjukkan peningkatan terhadap perilaku semulajadi hidupan liar.

 

Pembiakan, pergerakan, pemangsaan, pembaikpulihan habitat secara semulajadi telah berlaku, di luar pengawasan dan pengaruh aktiviti manusia.

 

Pada masa tersebut, ada kemungkinan besar sesetengah proses semulajadi di dalam ekosistem telah mengalami pemulihan yang mengakibatkan peningkatan aktiviti semulajadi hidupan liar.

 

Bagaimanapun, sejurus selepas industri mula dibuka, dan aktiviti lapangan manusia disambung, penerokaan hutan, pengubahan kawasab tadahan, tebus guna tanah dan pelbagai aktiviti manusia telah merencatkan sesetengah pemulihan habitat hidupan liar.

 

Secara tidak langsung telah menimbulkan perilaku adaptasi di dalam hidupan liar yang mana sesetengah hidupan liar menjadi lebih berani menggunakan sumber subsidi dari manusia.

 

Faktor ini ditambah dengan tekanan terhadap ekosistem yang mengakibatkan kekurangan sumber makanan semulajadi, mengakibatkan timbul konflik pertembungan antara manusia dan hidupan liar.


 

iktisad

 


Sebagai penyelesaian kepada permasalahan ini, satu pemetaan kawasan berpotensi konflik perlu dilakukan. Walaupun pahit untuk diterima, sesetengah kawasan di bahagian pedalaman Semenanjung Malaysia telah menjadi "no go" zone untuk manusia.

 

Habitat hidupan liar memerlukan kawasan-kawasan ini untuk terus hidup dan akan berterusan "mengganggu" aktiviti manusia.

 

Habitat-habitat ini perlu diperkukuhkan dari segi komponen semulajadi dengan pelepasan haiwan pemangsa yang diternak (rusa sambar, kijang dll) dan perlu dipantau secara "remote" untuk melihat pemulihan ekosistem secara semulajadi.

 

Populasi manusia perlu diurus mengikut tatacara yang mengambil kira kebajikan haiwan liar dan kebajikan manusia secara menyeluruh, yang mana kebajikan hidupan liar boleh dipantau secara pengurusan ekosistem mampan, dan kebajikan manusia boleh dijaga dengan menghantar manusia untuk bekerja jauh di pedalaman dengan pengukuhan ilmu perhutanan dan pengurusan mampan alam sekitar hidupan liar.

 

Penyelesaian ialah dengan meningkatkan aktiviti pemuliharaan hidupan liar secara aktif melalui kaedah-kaedah pembiakan haiwan terkini, teknologi pengesanan terkini menggunakan satelit, kaedah penanaman semula hutan secara agresif, kajian dinamik populasi haiwan liar yang berterusan dan kaedah kawalan populasi sesetengah hidupan liar secara tak invasif.

 

Kerjasama antara agensi kerajaan di peringkat persekutuan dan negeri berkenaan guna tanah dan sumber merupakan isu utama yang perlu diselesaikan untuk mendapat solusi yang paling efektif. - DagangNews.com

 

Dr. Tengku Rinalfi Putra Tengku Azizan adalah Profesor di Fakulti Perubatan Veterinar, Universiti Putra Malaysia (UPM)