TM capai penyelesaian semua pertikaian selama 2 tahun dengan MYTV dalam Tribunal Timbang Tara  | DagangNews Skip to main content

TM capai penyelesaian semua pertikaian selama 2 tahun dengan MYTV dalam Tribunal Timbang Tara 

KUALA LUMPUR 28 Jun - Telekom Malaysia Bhd telah melaksanakan perjanjian dengan MYTV Broadcasting Sdn Bhd untuk menyelesaikan semua pertikaian mereka berkaitan tiada pembayaran bagi penyediaan televisyen terestrial digital (DTT), infrastruktur penyiaran dan kemudahan rangkaian.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, TM berkata kedua-dua pihak akan secara bersama memaklumkan tribunal timbang tara mengenai penyelesaian pertikaian itu.

 

Bagaimanapun, tiada syarat perjanjian penyelesaian didedahkan. "Pengumuman lanjut akan dibuat mengenai sebarang perkembangan material berhubung perkara ini," tambahnya.

 

Pada Februari 2022, MYTV iaitu penyedia perkhidmatan infrastruktur dan rangkaian yang dikawal oleh hartawan Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, memfailkan timbang tara untuk mendapatkan pelepasan pengisytiharan berkaitan perjanjian perkhidmatan.

 

Ini termasuk pelepasan pengisytiharan bahawa TM tidak berhak dibayar jumlah RM91.71 juta atau sebarang jumlah yang dituntut oleh TM di bawah perjanjian perkhidmatan dan bahawa jumlah RM38 juta yang dibayar oleh MYTV kepada TM di bawah perjanjian perundingan diambil kira dan dianggap sebagai bayaran di bawah perjanjian perkhidmatan.

 

Syarikat telekomunikasi itu menafikan semua dakwaan dan tuduhan yang dibuat oleh MYTV. Ia juga membuat tuntutan balas terhadap MYTV untuk pelepasan termasuk RM84.02 juta untuk caj tertunggak dan RM15.62 juta untuk caj lewat pembayaran yang perlu dibayar dan terhutang oleh MYTV kepada TM di bawah perjanjian perkhidmatan pada 30 April 2023.

 

TM sebelum ini menandatangani perjanjian bernilai RM916.1 juta pada 2016 untuk menyediakan perkhidmatan kepada MYTV bagi tempoh 15 tahun.

 

Saham TM mencatatkan paras tertinggi baharu sepanjang masa pada RM6.81 minggu lepas selepas mengumumkan usaha samanya dengan anak syarikat tidak langsung Singapore Telecommunications Ltd (Singtel) Nxera My Pte Ltd untuk membangunkan pusat data di Johor. - DagangNews.com