TMC Life Sciences catat momentum menaik tetapi apakah penggantungan CEO Kumpulan bakal merencatkan prestasi sahamnya? | DagangNews Skip to main content

TMC Life Sciences catat momentum menaik tetapi apakah penggantungan CEO Kumpulan bakal merencatkan prestasi sahamnya?

KUALA LUMPUR 13 Feb - TMC Life Sciences Bhd merekodkan paras tertinggi baharu dalam 52 minggu baru-baru ini mencecah 78 sen pada 7 Februari 2024.

 

Dalam tempoh lebih 6 bulan, kaunter itu telah meningkat kira-kira 23.4% untuk ditutup pada 76 sen pada 9 Februari lalu.

 

Berdasarkan carta teknikal, TMC Life menolak di atas paras rintangan 75 sen, yang berkemungkinan menunjukkan pulangan minat belian dengan tanda-tanda momentum peningkatan jangka pendek mungkin berterusan.

 

Ini adalah petanda yang baik selepas merosot ke paras rendah 54 sen pada Mac 2023. Harga saham bergerak ke atas selepas set keputusan suku tahunan yang baik.

 

Ini sedikit sebanyak membantu menghalang kejatuhan besar-besaran dalam harga saham selepas syarikat itu berkata ia baru-baru ini menggantung ketua pegawai eksekutif kumpulannya Wan Nadiah Wan Mohd Abdullah Yaakob.

 

ARTIKEL BERKAITAN: TMC Life Sciences gantung tugas CEO Wan Nadiah, lantik Dr Heng Jun Li pangku tugas

 

TMC Life melaporkan peningkatan mendadak dalam pendapatan suku tahunan tahun ke tahun di tengah-tengah pemulihan perniagaan kesuburannya. Keuntungan bersihnya melonjak 164.55% kepada RM14.52 juta bagi suku kedua berakhir 31 Disember 2023 (2QFY2024), daripada RM5.49 juta setahun sebelumnya.

 

Syarikat itu juga menyaksikan peningkatan kapasiti di Hospital Thomson Kota Damansara (THKD) dan pendapatan faedah yang lebih tinggi.

 

Hasil meningkat 27.87% kepada RM93.78 juta, daripada RM73.34 juta pada 2QFY2023. Pada asas suku ke suku, keuntungan bersih TMC Life turun 4.07% daripada RM15.14 juta pada 1QFY2024 disebabkan kos kakitangan yang lebih tinggi untuk pembukaan katil tambahan di THKD.

 

Hasil meningkat sedikit sebanyak 1.46% daripada RM92.44 juta didorong oleh hasil perniagaan kesuburan yang lebih tinggi.

 

Bagi enam bulan pertama FY2024, keuntungan bersih kumpulan meningkat kepada RM29.66 juta daripada RM11.72 juta setahun lalu. Ini didorong oleh hasil yang lebih tinggi yang meningkat 28.24% kepada RM186.22 juta daripada RM145.21 juta.

 

Melangkah ke hadapan, TMC Life berkata peningkatan kapasiti di THKD dan pemulihan perniagaan kesuburannya dijangka menyumbang kepada pertumbuhan kumpulan.

 

 

wan nadiah
          Wan Nadiah Wan Mohd Abdullah Yaakob

 

 

Dua hari sebelum pengumuman keputusan, TMC Life berkata Wan Nadiah digantung tugas bagi memudahkan proses tatatertib dalaman berkaitan dakwaan yang dinyatakan dalam surat tunjuk sebab yang dikeluarkan kepadanya. Kumpulan itu bagaimanapun tidak mendedahkan dakwaan itu.

 

Apa yang dikatakan ialah "pendedahan segera fakta atau keadaan berhubung penggantungan itu akan menjejaskan keputusan proses tatatertib". Peningkatan seterusnya saham akan bergantung pada hasil proses disiplin tersebut.

 

Selagi ia tidak menjejaskan integriti asas-asasnya yang baik, TMC Life berkemungkinan akan terus bergerak ke atas. - DagangNews.com

 

Artikel berbahasa Inggeris ini dipetik dari blog xifu investing