TNB dapat kelulusan Suruhanjaya Tenaga untuk baik pulih loji kuasa hidro Sg Perak | DagangNews Skip to main content

TNB dapat kelulusan Suruhanjaya Tenaga untuk baik pulih loji kuasa hidro Sg Perak

Empangan Bersia adalah satu daripada empangan Stesen-Stesen Janaelektrik Sungai Perak yang telah melepaskan air secara terkawal, mengikut prosedur sedia ada bagi mengekalkan paras air empangan yang selamat.

KUALA LUMPUR 15 Okt - Unit Tenaga Nasional Bhd telah mendapat kelulusan Suruhanjaya Tenaga untuk membaik pulih loji janakuasa hidroelektrik Sungai Perak dengan kapasiti 650.75MW.

 

TNB berkata projek itu, yang digelar program Lanjutan Hayat Hidro, melibatkan enam stesen janakuasa yang terdiri daripada 18 unit, dengan kerja-kerja baik pulih bermula pada 2024.

 

Unit pertama dijangka beroperasi secara komersial pada 2025 di bawah perjanjian pembelian kuasa baharu selama 40 tahun, kata syarikat utiliti negara itu dalam pemakluman di Bursa Malaysia.

 

"Projek itu akan mengekalkan kehadiran dominan TNB dalam sektor kuasa hidro Malaysia, dengan kapasiti hidro penjanaan kumulatif sebanyak 2,661MW," kata kumpulan itu, tetapi tidak menyebut jumlah pelaburan yang diperlukan dalam projek ini.

 

Namun begitu, TNB berkata projek itu dijangka meningkatkan pendapatan.

 

Saham TNB ditutup empat sen atau 0.5% lebih rendah pada RM8.03 sesaham pada Jumaat, memberikannya permodalan pasaran RM46.2 bilion. - DagangNews.com