TNB memperuntukkan lebih RM35 bilion bagi peralihan kepada tenaga hijau | DagangNews Skip to main content

TNB memperuntukkan lebih RM35 bilion bagi peralihan kepada tenaga hijau

KUALA LUMPUR 14 Nov - Tenaga Nasional Bhd (TNB), yang merupakan pemboleh dan penerima utama peralihan negara kepada tenaga hijau, berkemungkinan menanggung perbelanjaan modal (capex) yang lebih tinggi di bawah Tempoh Kawal Selia 4 (RP4) meliputi 2025-2027 tempoh untuk membiayai infrastruktur hijaunya.

 

Menurut UOB Kay Hian (UOBKH) Research, pemain utiliti yang sedia ada telah memperuntukkan RM35 bilion untuk capex hijau dan menjangkakan ini akan "dimuatkan semula dalam beberapa tempoh kawal selia yang akan datang."

 

“TNB dalam fasa penyerahan akhir untuk RP4 dengan pengawal selia dan antara parameter utama ialah pulangan atas aset terkawal (ROA) di mana ia menjangkakan kes asas untuk ROA ialah 7% hingga 7.3%,” katanya dalam satu laporan.

 

Selain itu, ia melihat Peraturan Berasaskan Insentif (IBR) dibebaskan dalam tempoh 10 hingga 12 bulan akan datang antara TNB dan pengawal selia.

 

Dengan RP4 untuk menyokong cita-cita Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR) kerajaan, UOBKH Research berkata aset terkawal di bawah fasa itu dijangka lebih tinggi daripada RP3 (2022-2024), yang memberi petanda baik untuk keuntungan TNB 2025-2027.

 

“TNB bercadang untuk menggunakan tambahan RM35 bilion antara 2025 dan 2030 ke arah menaik taraf grid kuasa Malaysia, bagi memastikan infrastruktur tidak menjadi penghalang dalam usaha peralihan tenaga negara.

 

“RM35 bilion, yang akan diagihkan ke atas RP4 dan RP5, mencadangkan peningkatan dua kali ganda dalam belanjawan terkawal dalam RP4 dan RP5. Walau bagaimanapun, kami menjangkakan belanjawan RP4 menjadi 20% hingga 30% lebih tinggi dengan kemasukan infrastruktur hijau,” kata UOBKH Research.

 

Firma penyelidikan itu percaya bahawa belanja modal yang lebih tinggi akan menjadi positif untuk TNB, kerana ia akan dapat mengimbangi sebahagian daripada pulangan yang berpotensi lebih rendah di bawah struktur IBR sekiranya kerajaan mengurangkan ROA.

 

“Pada peringkat awal, talian penghantaran mesti dinaik taraf dan kerja-kerja de-bottlenecking perlu dilakukan. Sistem storan bateri mungkin akan masuk hanya dalam RP5, kami berpendapat, kerana sistem storan mengambil masa untuk matang."

 

Dengan 2023 menjadi titik tengah untuk RP3 TNB, ia menyatakan bahawa tumpuan utama adalah pada pelaksanaan dari segi perancangan belanjawan dan kecemerlangan operasi.

 

“Pulangan kawal selia untuk RP3 adalah stabil pada 7.3%. Apa yang penting, TNB telah dapat menunjukkan prestasi rangkaian bertaraf dunia.

 

“Kami menjangkakan TNB Power Generation Sdn Bhd (TNB Genco) mengecil dari segi margin bahan api negatif pada suku ketiga 2023 (3Q23), sebelum kembali kepada keuntungan pada 4Q23,” tambahnya.

 

UOBKH Research berkata aliran tunai kumpulan itu dijangka stabil, memandangkan penurunan harga arang batu dan mengurangkan kekangan modal kerja.

 

“Syarikat tetap komited untuk membayar sekurang-kurangnya 30% hingga 60% daripada keuntungan bersihnya sebagai dividen. Kami menjangkakan saham akan menghasilkan 5% berbanding 2023-2025.”

 

Pada 2024, UOBKH Research menjangkakan pendapatan terkawal akan diredam secara relatif, kerana pendapatan biasanya dimuatkan ke hadapan dalam setiap kitaran tempoh kawal selia.

 

Mengenai potensi penyenaraian TNB Genco, ini mungkin berlaku paling awal pada 2025, kerana entiti itu memerlukan sekurang-kurangnya tiga tahun sejarah operasi sebelum penyerahan untuk tawaran awam permulaan boleh dibuat.

 

Ia menambah bahawa rancangan untuk entiti Pembeli Tunggal (SB) yang akan dikeluarkan daripada TNB akan menjadi neutral pendapatan bagi yang kedua. Ini kerana pada masa ini, SB adalah entiti pemulihan kos secara sah berada dalam lingkungan TNB.

 

“Oleh itu, tiada kerugian keuntungan sekiranya SB dikeluarkan daripada TNB.

 

“Secara positifnya, kerana semua perjanjian pembelian kuasa (PPA) terletak dalam SB, sebaik sahaja SB bebas, TNB tidak lagi bertanggungjawab ke atas liabiliti pajakan jangka panjang PPA,” katanya.

 

Syarikat penyelidikan itu mengekalkan penarafan "tahan" pada saham dengan harga sasaran RM10.40. - DagangNews.com