TNB peroleh penangguhan sementara daripada membayar cukai tambahan RM1.39 bilion kepada LHDN | DagangNews Skip to main content

TNB peroleh penangguhan sementara daripada membayar cukai tambahan RM1.39 bilion kepada LHDN

KUALA LUMPUR 9 Sept - Tenaga Nasional Bhd (TNB) memperoleh penangguhan sementara daripada Mahkamah Tinggi daripada perlu membayar cukai tambahan RM1.39 bilion kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

 

Hakim Datuk Amarjeet Singh Serjit Singh membenarkan penangguhan sementara itu, walaupun menerima bantahan daripada Jabatan Peguam Negara (AGC) dan LHDN yang juga membantah cabaran syarikat utiliti nasional itu menerusi semakan kehakiman.

 

Susulan itu, Amarjeet mengarahkan AGC dan LHDN memfailkan hujahan bertulis mereka selewat-lewatnya pada 4 Oktober 2024. 

 

TNB perlu memfailkan hujahan mereka selewat-lewatnya pada 11 Oktober 2024, kata hakim yang menetapkan 15 Oktober ini sebagai tarikh perbicaraan bagi permohonan usul daripada syarikat utiliti itu.

 

 

Dalam prosiding semakan kehakiman, seseorang pemohon hendaklah terlebih dahulu mendapatkan kebenaran daripada mahkamah sebelum merit permohonan didengar. Ini adalah untuk memastikan bahawa ia bukan aplikasi remeh atau menyusahkan.

 

Menerusi permohonan itu, syarikat utiliti nasional itu memohon kebenaran daripada Mahkamah Tinggi untuk membatalkan bil cukai bagi tahun taksiran 2020 dan 2021 yang dikeluarkan LHDN pada 19 Ogos, yang disifatkan TNB ultra vires (melebihi kuasa), menyalahi undang-undang, terbatal, menyalahi undang-undang dan melebihi pihak berkuasa, tidak rasional dan tidak munasabah.

 

Ketua Pegawai Kewangan TNB, Nazmi Othman dalam afidavit menyokong permohonan itu berkata, syarikat itu telah menuntut elaun pelaburan semula untuk 2020 pada 29 Okt 2021 dan untuk 2021 pada 30 Ogos 2022.

 

Walaupun begitu, Nazmi berkata LHDN menuntut RM685.821 juta cukai untuk 2020 dan RM705.241 juta untuk 2021, dengan mengatakan bahawa TNB tidak layak untuk elaun pelaburan semula walaupun telah ditunjukkan dahuluan dan keputusan mahkamah.

 

Nazmi mendakwa keputusan LHDN untuk mengenakan cukai itu adalah tidak rasional dan menyalahi undang-undang, dengan mengambil kira tuntutan elaun pelaburan semula yang disokong oleh keputusan mahkamah sebelum ini.

 

TNB juga memohon pengisytiharan, mereka berhak menuntut elaun pelaburan semula di bawah Jadual 7A Akta Cukai Pendapatan, berhubung dengan perbelanjaan modal yang ditanggungnya selama dua tahun tersebut.

 

Ia seterusnya memohon pengisytiharan, LHDN terikat dengan beberapa keputusan mahkamah yang mendapati bahawa dasar dalaman LHDN mengenai tafsiran Jadual 7A adalah tanpa sebarang asas undang-undang.

 

TNB juga sedang mendapatkan kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

 

Firma utiliti itu diwakili oleh S. Saravana Kumar dan Nur Amira Ahmad Azhar daripada Tetuan Rosli Dahlan Saravana Partnership.

 

Sementara itu, peguam kanan persekutuan, Nur Ismawatie Daud mewakili AGC, manakala peguam kanan hasil Ashrina Ramzan Ali mewakili LHDN.

 

Saravana Kumar memberitahu The Edge, hari ini pada asalnya ditetapkan untuk pendengaran permohonan usul tetapi ia dibantah oleh AGC dan LHDN.

 

Selepas itu, TNB memohon penangguhan sementara, yang turut dibantah oleh AGC dan LHDN.

 

Bagaimanapun, Amarjeet bersetuju membenarkan penangguhan sementara itu, bagi menunggu perbicaraan untuk usul pada bulan depan, tambah Saravana Kumar.- DagangNews.com