Topmix catat rekod hasil RM72.7 juta bagi Tahun Kewangan 2023 | DagangNews Skip to main content

Topmix catat rekod hasil RM72.7 juta bagi Tahun Kewangan 2023

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 18 April – Syarikat produk hiasan permukaan yang akan disenaraikan tidak lama lagi, Topmix Berhad mencatatkan hasil sebanyak RM72.7 juta, dengan produk laminate tekanan tinggi (HPL) menyumbang 94.4% daripada jumlah ini bagi tahun kewangan suku keempat (4QFYE2023) dan 12 bulan untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023 (FYE2023).

 

Hasil selebihnya disumbangkan oleh penjualan produk hiasan permukaan lain (5.1%) dan aksesori dapur dan almari pakaian (<1%).

 

Sejajar dengan pertumbuhan teratas, untung kasar (GP) masuk pada RM26.0 juta, diterjemahkan kepada margin GP yang sihat sebanyak 35.8%. Bagi garis bawah, keuntungan selepas cukai (PAT) berjumlah RM8.4 juta pada FY2023.

 

Bagi suku dalam tinjauan, Topmix menyampaikan PAT sebanyak RM2.8 juta dengan hasil RM21.6 juta.

 

Ini adalah laporan kewangan interim pertama yang diumumkan selaras dengan Keperluan Penyenaraian Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad. Tiada angka perbandingan bagi suku dan tahun yang sama sebelumnya kerana tiada laporan kewangan interim disediakan untuk tempoh kewangan perbandingan berkenaan.

 

Mengulas mengenai prestasi kewangan Kumpulan, Pengarah Urusan Topmix, Teo Quek Siang berkata, syarikat gembira untuk mengakhiri tahun ini dengan satu lagi set keputusan positif.

 

"Memandang ke hadapan, kami kekal yakin dengan prospek masa depan kami kerana kami menumpukan pada melaksanakan strategi pertumbuhan kami dan mengukuhkan kedudukan pasaran kami dalam industri produk hiasan permukaan.

 

“Dengan jangkaan perolehan sebanyak RM25.6 juta daripada penyenaraian syarikat, kami sedang memulakan strategi pengembangan kami untuk mengukuhkan lagi capaian pasaran Topmix.

 

Melangkah ke hadapan kata beliau, Kumpulan akan berkembang ke dalam pemasangan produk papan serpai muka melamin (MFC), meluaskan jejak ke wilayah utara Semenanjung Malaysia, meningkatkan kapasiti gudang di wilayah tengah, dan meningkatkan aplikasi mudah alih Topmix HPL.

 

“Inisiatif ini sejajar dengan pemulihan dan pertumbuhan dalam pasaran hartanah kediaman dan komersial, mengukuhkan permintaan untuk produk hiasan permukaan. Tinjauan positif disokong lagi oleh kemewahan penduduk yang semakin meningkat dan keutamaan untuk ruang yang diperibadikan,” kata Jack.

 

BACA: Topmix meterai perjanjian taja jamin dengan M&A Securities bagi penyenaraian di Pasaran ACE Bursa Malaysia

 

Topmix dijadual disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Securities pada 23 April 2024. Selepas penyenaraian, Topmix akan mempunyai permodalan pasaran sebanyak RM122.1 juta, dikira berdasarkan harga terbitan RM0.31 sesaham dan saham terbitan yang diperbesarkan modal sebanyak 393.9 juta saham. - DagangNews.com